midiaudio logo

NOTACIJOS PROBLEMOS

**Rimas G. (IP Logged)
April 28, 2004 03:35PM

P. Apuokai,
Paint'e gautą rezultatą reikia seivinti pasirinktoje direktorijoje formatu as default. Jokių papildomų settingų nereikia. Iš Word'o darote elementarų insertą "from file". Ten dar yra mažų standartinių niuansų, kurie gali tapti problema tik visiškiems Word'o analfabetams, kadangi importuotą paveiksliuką norint modifikuoti ar padėti į vietą dar reikia keletos elementarių operacijų pačiame Word'e. Jei iš tikrųjų kiltų problemų, galim susimaill'inti.
Apie MIDI galimybes Sibelijuje groti keyboard'u "už programos ribų" su ponu Tadu kažkada bandėme diskutuoti telefonu. Šituo reikalu būtent domėjosi p. Vladimiras, (tas pats, kuris apie Finale paliko laiškelį MI forume). Tačiau kai tokio lygio ekspertas, kaip p. Tadas nerado vaistų šiai problemai išspręsti, aš drasiai tvirtinu, kad Sibelius negali groti sinchroniškai pasileidus ir aktyvavus kitą (pvz. WaveLab, Soundforge ar pan.) programą. Tai šiuo atveju ,sakykim, kad tai yra Sibelisto pono Tado garbės reikalas įrodyti, kad aš neteisus, jei iš tikrujų taip yra. Na ką, - iššūkis Sibelistams?
Tarp kitko, gera naujiena Finalistams. Vakar gavau laišką iš firmos Recordare, kuri projektuoja ir programuoja plug-inus Finalei. Jie labai domisi programos lituanizacijos galimybėmis. Nusiunčiau šiokios tokios informacijos - reik tikėtis, kad teigiamų poslinkių gali ir įvykti. Tai tiek ir naujienų. Sėkmės visiems!
**Rimas G.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
Apuokas (IP Logged)
April 28, 2004 04:34PM

Eilinį kartą labai ačiū p.Tadui už puikius komentarus ir komplimentus šiam forumui. Nekantraudamas laukiu ir p.Rimo nuomonės, kuri visada skamba labai solidžiai.
Aš irgi norėčiau, kad čia diskutuotume ne tik mes trys, bet neturiu jokio supratimo kaip atkreipti platesnės auditorijos dėmesį.


Ta Ā„šunybėĀ“ su Molto Ritenuto dar kartelį akivaizdžiai parodo, kad Manualuose didesnių niuansų ieškoti neverta (apie silpnus anglų kalboje išvis nekalbu). Tokie apėjimai išplaukia iš grynai analitinio mąstymo. Ir kas dabar galėtų pasakyti ar Lietuvoje nėra žmogaus jau parašiusio metodinės apžvalgos gimtąja kalba? Kad taip yra Ā– tikimybė labai didelė, bet kad surasti tą žmogų, reikėtų laukti nebent stebuklingo atsitiktinumo... Vis dar puoselėju viltį, kad ta metodinė medžiaga gims iš šio forumo. Kadangi dažnas Sibelistas greičiausiai bus čiupinėjęs Finale ir atvirkščiai, manyčiau, lietuviško Manualo galimybės nuo to dar labiau išsiplečia. Omeny turiu dėstymo metodų įvairovę. Pavyzdžiui, tai gali būti veikaliukas, kuriame trumpai išdėstomi paaiškinimai apie kiekvieną programą atskirai, o keli pabaigos straipsneliai bendrais bruožais palygintų abi šias programas. Be to, veikaliuką dar galima papildyti įvairiais muzikos terminais. Kadangi nuo konsrevatorijos baigimo praėjo 14 metų, jaučiu, kad žinios truputį užsigulėjo. Ypač tai jaučiasi tempų srityje. O Menu-Play-Dictionary su ten užprogramuotais metronominiais tempais kartais kelia didelių abejonių. Tas pats Andante gali būti nuo 30 iki 60 ketv./min. Tad dažniausiai tenka pasikliauti savo klausa ir nuojauta. Apžvalgą galėtų papildyti būtent tokia tempų lentelė, paaiškinimai apie pagrindinius ekspresijos niuansus, dinamiką ir t.t. Akivaizdu, toks darbas labiau įmanomas bendradarbiaujant keliems autoriams.

Ir dar vienas mažytis, grynai techninis pastebėjimas. Man regis, kad Sibelijus turi mažytę problemą su taktais. Nesvarbu kurią versiją naudosim, nesunkiai pastebėsim, kad dažnai taktai, esntys kūrinio pradžioje būna labiau suspausti, o paskutinėse eilutėse ( su visa notacija)labai išretėja. Tai nėra globalinė problema ( rašydami ranka išvis turėtume pamiršti betkokį ultratikslumą), tačiau žiūrint į tokį puslapį apima disproporcingas jausmas. Specialiai dėl šio klausimo buvau užkrovęs Finale. Ten tokių problemų nemačiau.

Kągi, kai yra gerai, norisi dar geriau. Tačiau prisėdus prie fortepijono paaiškėja gana nemaloni situacija: kompiutryje viskas vos ne idealu, bet savo paties grojimo technika analogiška laužynan nuvarytam automobiliui... tad vėl ir vėl reikia save priversti prie to kas savaimiškai natūralu. Bet aš čia tarp kitko. Juk laiko turėtų atsirasti viskam.

Iki malonaus.

Pritariu p. Rimo nuomonei. Tą turtą aš jau seniai turiu iš atskirame aplanke jis sėkmingai auga.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
**Rimas G. (IP Logged)
April 28, 2004 04:54PM

Apskritai tai labai gražu, kai playback'as groja kažką artimo sumanytam rezultatui. Tačiau nei Sibelius , nei Finale nėra sekvensoriniai garso redaktoriai. Todėl, nors ir smalsu, nematau prasmės bandyti "išlaužti sound'ą". Svarbiausia, kad notacija būtų nepriekaištinga, o kitkam paprasčiausiai gaila laiko ir energijos. Jei norisi gero garso, seivinkit MIDI failu ir bandykit akustinę laimę Cubase, Cakewalk, Reason arba kitokiuose digitaliniuose sekvensoriuose.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
**Rimas G. (IP Logged)
April 30, 2004 01:59PM

Ech, ponai,
Atsiprašau visų už dezinformaciją. Sibelijus puikiausiai "groja" ir backgrounde. Tiesiog reikalingi teisingi nustatymai: Menu>Play>Devices>Play in Background>Always>OK. Aš čia buvau naiviai ant kabliuko pakibęs. Man pasakė, kad negroja ir vaistų tam neranda. Pats, kadangi jau buvau Sibelijų išinstaliavęs (hard'o taupymo sumetimais), tai ir patikėjau nepabandęs. Dėl kitų versijų negaliu garantuoti, tačiau Sibelius-3 tai daro puikiausiai. Tikriausiai ir kitose versijose tai ne problema, nes setting'ų lentelės, kiek pamenu, buvo visiškai analogiškos. Tuo pačiu viešai atsiprašau ir p. Tado už bereikalingą konfūzijimą.
Sėkmės visiems tuo tarpu!
**Rimas G.

P.S. Ne veltui sakoma, kad už vieną muštą du nemuštus duoda....
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
Tadas (IP Logged)
May 01, 2004 01:24PM

Sveiki, bičiuliai,
kaip jau rašė p. Rimas, didelių problemų midi dalyje Sibelius 3 neturi, dar daugiau- vienas pagrindinių "revoliucinių" šios versijos sprendimų - midi sekventizavimas (naudojantis Kontakt player), kuris duoda "gyvesnį" skambesį. Be to, visa tai gali vykti realiame laike (life playback) ir būti išsaugota jau kaip garsinis (ne midi, o wav ar kažkas panašaus) failas.
Kai tik susiinstaliuosiu ir išbandysiu šį playerį, būtinai pasidalinsiu su jumis rezultatais.
Dėl p. Apuoko iškelto klausimo (apie taktų plotį ), tai kiek pamenu - finale programoje (bent jau ankstesnėse versijose) puslapio formavimas vyksta nustatant taktų skaičių puslapyje. Tuo tarpu Sibelius taktus formuoja automatiškai (nors ir nelabai tobulai ). Toks sprendimas pasirinktas kaip analogas finale naudojamam "rankšluoščio" principui (kuomet visą partitūrą matote vienoje eilutėje). T.y, jums nebūtina gamintis taktų- tiesiog rašote natas (taktai patys pasigamins). Tokiu būdu jūs muziką rašysite paskutiniajame takte, matydami prieš tai esančią medžiagą.
Taigi, finale sprendimas gali pasirodyti kiek patrauklesnis, susiformuoji puslapį ir nesuki dėl to galvos. Tą patį galima padaryti ir su sibelium,- kuomet jaučiate, kad jūsų puslapyje ar akoladėje esantys taktai atrodo tinkamo pločio, naudokite page ar system break (pasižymėję takto brūkšnį ir nuspaudę pagrindinį ENTER ar CTRL+ENTER)- taip "prirakinsite" taktus. Daugiau formavimo funkcijų rasite LAYOUT meniu (break arba format skyreliuose) .Pvz.: Make into system pažymėtą atkarpą sutalpina per puslapio plotį.
Dar kiek "advokataudamas" Sibeliui galiu pažymėti - naudojant vokalą, tam, kad žodžiai nesusijungtu, programa automatiškai (jei taktai nėra prirakinti ) "susistumdo" tarpus. Taigi, automatinis tarpų plėtimas/ siaurinimas yra greičiau privalumas nei trūkumas. O tą "menką" nesusipratimą su nevienodais tarpais, išspręsti galima gana lengvai - pvz., užrašyto kūrinio viduryje panaudojus system break.
Dar keletas momentų, kurie žavi mane Sibelius 3 (iš dalies susijusių su tik ką aprašytais niuansais):
Galimybė partijose automatiškai sureguliuoti vertimus (LAYOUT>AUTO PAGE BREAKS), bei galimybė dirbti tik su partitūroje pasirinktais instrumentais (laikydami CTRL spustelkite pelyte ant norimų matyti instrumentų penklinių ir toolbar eilutėje paspauskite ikonėlę FOCUS ON STAVES). Rezultatas - puslapyje matysite tik "reikiamus" instrumentus (dar viena alternatyva Finale).
Na ir galbūt gera žinia - jūsu gražių idėjų skatinamas pradėjau rašyti Sibelius manualą lietuvių kalba. Gaila, tik to laiko labai jau ribotai turiu (teoriškai visai neturiu - arteja sesija, spaudžiantys užsakovų terminai). Tikiuosi, gal vasarą pavyks kiek rimčiau prisėsti.
ƞinoma, neišsiversiu ir be jūsų pagalbos. Tokio pobūdžio darbą rašau pirmą kartą ir jau susidūriau su namažai lietuviškos terminologijos problemų (ką jau sakyti apie netobulą gramatikos išmanymą ). Be to, kaip ir kiekvienam menininkui (tokiu save vis dar laikau), yra sudėtinga rašyti nesudėtingu ir tuo pačiu moksliniu stiliumi, todėl reikės nemažai redakcijų, kritinių įvertinimų ir papildymų. Taigi, kaip užsiminė p.Apuokas - tai ne vieno žmogaus darbas...

Pabaigai - leiskite pasveikint įstojus į Europą ir palinkėti sekmės įgyvendinant dar ne vieną europietišką idėją.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
**Rimas G. (IP Logged)
May 01, 2004 09:41PM

Kolegos,
Finalėje MIDI rimčiausia problema yra ne pačios techninės galimybės, bet tiesiog kartais kritiška stabilumo stoka. Tai, ką rašo p. Tadas apie Contact Player, 2004 Finalėje dirba pačios programos sudėtyje. Tai taip vadinamas Human Playback, kuriame galima nustatyti daug grojimo stilių - nuo baroko iki svingo, kurio "gilumą" dar papildomai galima reguliuoti (jei grojate Clck+Space, šie nustatymai negalioja). Taip pat Finale 2004 be jokių papildomų plug-inų be problemų eksportuoja WAV failą, t.y. galima partitūrą seivinti kaip audiofailą. Tačiau pavydžiu Sibelijaus Contact Player'iui galimybės naudotis papildoma sempluota tembrų baze. Finale forumuose mačiau, kad žmonės gana plačiai naudoja Garitan Personal Orchestra, tačiau, jei gerai supratau, su mano Creative Live 5.1 tai neprieinama. Reikia mažiausiai Audigy. Ieškojau, bet taip ir neradau galimybių (aišku ir kompiuterio sisteminių reikalų specas nesu kietas) sukomutuoti su Finale Edirol HQ Orchestral. Šiaip nesu iš tų, kurie galvoja, kad notacijos programoje reikia dar ir idealų playback'a sukonstruoti, tačiau tie maži "pribumbasai" kartais darbo rutinoje visai maloniai nuteikia.
Nepulsiu labai ginčytis dėl patogumo (pagaliau visgi Sibelijus nėra mano "darbinis arkliukas"), tačiau Finalės esminiai maketavimo privalumai būtent ir yra galimybė paveikti absoliučiai visus formatavimo parametrus. Dirba ir automatas as default, tačiau norimą rezultatą geriausia pasiekti ne tampant pele, o įrašant konkrečius dydžius konkretiems nustatymams. Iš pirmo žvilgsnio gana painoka problema (kol suvoki tų nustatymų tarpusavio sąveikos logiką) pakankamai įvaldžius programą tampa didžiuliu privalumu. Tai prmiausia pasakytina apie taktų skaičiaus nustatymą puslapyje (jei tai partitūra) arba eilutėje (jei tai mažesnis darinys, kurio puslapyje telpa keletas eilučių), tarpai tarp sistemų (arba eilučių), pačių sistemų paraščių (top, bottom, left, right, Distance Beyween Systems) dydis, ir tai, kad šie parametrai veikia nepriklausomai nuo puslapio paraščių nustatymų. Puslapio ir penklinių sistemų reguliavimo nustatymai daromi atskirose dialogų lentelėse. Maketuojant laisvai galima taktus "mėtyti" iš eilutės į eilutę kokiais tik panorėjus kiekiais, partitūrose permesti iš puslapio įpuslapį. Takto brūkšnius "tampyti" pagal savo reikmes, nepažeidžiant šalia esančių pozicijų ir t.t.
Tekstavimo įrankis (Lyric Tool) Finalėje pakankamai tobulas. Čia tikrai daug automatizacijos, belika tik žodžius teisingai suskirstyti skiemenimis, o daugiau dėl nieko galvos sukti nebereikia. Jei teksto išeina per tirštai, belieka perskirstyti taktus eilutėse, t.y. vietoje 5, sumaketuoti po 4 arba 3 visose, o jei būtina - tik pasirinktoje eilutėje. Takto ribose viską padaro automatas - natas perskirsto atsižvelgiant į skiemenis. Teksto atstumas nuo penklinės taip pat visiškai (jei būtina) reguliuojamas. Yra mažas niuansas su teksto lituanizacija, tačiau tai tik technikos reikalas, nesudarantis didenių nepatogumų.
Beje, p. Tado minėtas taktų skaičius pradžioje nustatomas automatiškai. Keisti reikia tik tada, kai nepatenkina rezultatas.
Man labai patiko Sibelius 3 navigacija pelės ratuku: up - down, su +Ctrl :zoom in - out, su +Shift left - right. Fantastika!
Dabar bandau nagrinėti Finale į Sibelijų transporto galimybes. Ne viskas ten "sviestu patepta". Yra kažkokių niuansų su šriftais. Tik nežinau kaip greit pavyks išsiaiškinti kas ten kartais kliūva. Kai transportuoju "ant greitųjų" specialiai tam pagamintą "probe" failą - no problem, tačiau jau suredaguotų gatavų mano pagamintų partitūrų netransportuoja, rodo "font error". Tai va to, kas būtent kliūva ir reiktų atidžiau paieškoti. Kam to reikia? Ogi geresnei komunikacijai, kad kiekvienai partitūrai atsidaryti nereiktų specialiai instaliuoti naujo softo. Pagaliau ne dažnas sau leidžia tokią prabangą išstudijuoti keletą notacijos programų.
Kol kas tiek žinių.
Sėkmės visiems!
**Rimas G.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
Apuokas (IP Logged)
May 02, 2004 03:18PM

Brangieji mano, bene pati džiugiausia žinia bus ta, kad p.Tadas pradėjo rašyti manualą lietuvių kalba. Nes dabar man visi tie PlaybackĀ‘ai, konvertavimai ir pan. dalykai Ā– terra incognito. Neturiu jokio supratimo, kur visa tai galėčiau panaudoti savo kasdieniame partitūrų ( kurias sudaro smulkios apimties klavyras) redagavime. Ɓ visus mano reikalingus klausimus p.Tadas profesionaliai atsakė. Turiu atskirame aplanke išsikirpęs ir susiredagavęs pagal stiliaus ir kalbos normas visus tuos paaiškinimus. Ir, kaip pastebėjo p. Rimas, tai yra gan nemažas turtas. ƞinoma, niekas negali pasakyti, kad ateity nebekils klausimų. Tačiau prisipažinsiu, karpau ausimis skaitydamas p. Tado ir p.Rimo dialogus. Kyla dvi tokios mintys. Pirmoji, kad šis forumas nesibaigia tik man rūpimais klausimais. Antroji, kai pavartysiu lietuvišką Manualą, gal ir nebeteks karpyti ausimis.

Vakar buvau užsukęs į Sibeliajaus websaitą kur autoriai gali publikuoti savo kūrinius. Netekau žado, perklausęs krūvą puikių perliukų. Gaila, kad jų niekaip negalima įsikelti į saviškius Backup scores ar dar kur. Atrodo, spausdinti tiesiai iš interneto lyg ir duotų, tačiau nelabai patogu būtų kiekvienąkart jungtis prie websaito kad galėtum perklausyti. Klaustukų ten nemažai (bent jau man), tačiau gal kas tuo plačiau domėjotės?

O tuo tarpu Ā– malonios popietės!
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
**Rimas G. (IP Logged)
May 02, 2004 04:38PM

P. Apuoke,
Po Jūsų tekstu slypi kažkokia keista gaida: ko čia plakatės be reikalo, aš sužinojau ką norėjau ir gal dar teiksiuos sužinoti, jei p. Tadas parašys darbą. Ir visas Jūsų kuklumas nelabai suprantamas. Nepriklausomai nuo apimties, darbo su failais (kūriniais ar dokumentais lietuviškiau tariant, jei taip patogiau) technologija ir logika ta pati. Vienintelis skirtumas, kad didesnės apimties failams valdyti reikia daugiau įgudimo, tačiau ne kompiuterinio meno, o muzikantiškos specifikos prasme: kokios vertikalios apimties tekstą gali suvokti, skaityti ir valdyti. Iki šiol mes visą laiką kalbėjom grynai apie techninius programų valdymo aspektus. Kur parašyti natą ar kitokį ženklą - nebe techninę problema. Gi groti (paleisti PLAYBACK'ą) lygiai vienoda operacija tiek partitūrai, iek ir klavyrui. Ir t.t. ƞodžiu, kokia bebūtų mūsų darbo specifika ir galutinis produktas, prieš kompiuterį mes visi lygūs, nes jis, bestija, daro tik tai, ką jam liepi, o ne tai ko užsimanai tuo tarpu. Yra toks dalykas, kaip pažinimo džiaugsmas. Jis skirtas ne vien tik mažiems vaikams. Galiu palyginti: p. Tadas jau senokai "kompiuterizuotas", puikiai išmano savo darbą ir visą laiką ieško kažko naujo. Rašyti darbą irgi nauja patirtis, reikalaujanti perkratyti ir susisteminti savo žinias. Ir tai jis ruošiasi daryti tarp savo mokslų ir aranžuotojo darbų, kuriems reikia nemažai laiko. O jaunam žmogui dar ir kitokių užsiėmimų ir rūpesčių pakanka. Man pvz. P. Tadas į sūnus tinka pagal amžių, o aš pats kompiuterį "pažįstu tik 2,5 metų. Bet kažkoks biesas, nepaisant nepabaigiamų darbų ir užsakymų, varo knaisiotis po forumus, diskutuoti su kolegomis, kai jau, kaip sakoma, traukinys nuvažiavo. Save čia lyginu, norėdamas pažymėti, kad mokytis visada ne vėlu. Smalsiam žmogui pažinimo ribų nėra. Todėl man labai keistai skamba perdėtai kuklus: et, truputį pakrapščiau irgana... Baigdamas labai atsiprašau už aroganciją, o gal aš suklydau?

Apie www.Sibeliusmusic.com
Ta natų biblioteka yra gana keistas dalykas. Šalia profesionalių darbų "tupi" ir visiškai analfabetiškų grafomanijos apraiškų muzikos kokybės prasme. Matyt todėl, kad failų talpinimas remiasi privačia inciatyva ir nėra kaip nors peržiūrimas ar filtruojamas prieš publikuojant. Finale taip pat turi kažką panašaus, tik jie dirba kita technologija, nes su Finalewiewer parsipumpuotus failus galima seivinti ir atsidaryti su pačia Finale. Gi Sibeliusmusic leidžia paklausyti tik on line. Spausdinti galima, tačiau tik on line. Ir dar, priedo, šis reikalas truputį komercializuotas. Gal ir galimas koks nors neoficialus būdas išsaugoti grojamą failą Sibelijaus formatu, tačiau, iš visko sprendžiant, tam ir yra Scorch įrenginys, kad būtų galima dirbti tik on line. Iš jo tiesiogiai seivinti (išsaugoti) nėra techninės galimybės, o jei tai bandai daryti iš Explorer'io Menu>File>Save, išsaugo tik saito adresą. Iš dalies problemą galima spręsti su mano anksčiau minėtu PRIN SCREEN'u, tačiau laikmenose tai bus tik "paveiksliukas", kuris negroja. Jei naudojate Win98 ir šitai padaryti bus sudėtinga.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
M{-s (IP Logged)
May 02, 2004 11:40PM

Sveiki,

p. Tadas kažkadu mane pagavo koridoriuje, ir paklausė apie mano galimybes čion užsukti. Šiaip malonu matyt, kad mūsų šalyje yra žmonių taip profesionaliai žiūrinčių į natų redagavimo kompiuterio pagalba problemas ;) O jom visom aptarti jau dabar pakaktų solidaus storio disertacijos ;)

Šnekant apie dokumentaciją, mano manymu, esminė problema - programinė įranga nėra baigtinis dalykas, praktiškai, su kiekviena nauja versija tenka papildyti ir savo įgūdžius. Iš to seka, jog, kaip kažkas minėjo, tai ne vieno žmogaus darbas, be to reiktų atkreipti dėmesį į galbūt esminius programos principus, kuriuos "pagavus", visa kita gautųsi intuityviai.

Beje, artimiausią mėnesį planuoju pradėti ir užbaigti magistrinį darbą apie programas, kompozitoriaus pagalbininkes, tiesa, ten notacija nėra pagrindinė tema. Jeigu kam bus įdomu, kaip nors nukabinsiu į inetą kolegoms pasivartyt (jeigu iš viso jį spėsiu užbaigt ;)).

Tiesa, dar paskubomis norėčiau deklaruot, jog pirmumo neteikiu nei Finale, eni Sibeliu. Manyčiau, jog abi yra reikalingos pilnaverčiam darbui su notacija: pritarčiau nuomonei, jog Finale sukurta iš natų leidėjo požiūrio taško, o Sibelius - iš muzikanto požoūrio taško. Vienais atvejais labiau tinka viena, kitais - kita.

Tai tiek. Atleiskit, kad taip įsibroviau.

Kas pažįsta, sveiki ir čia, kas ne - malonu susipažint ;)

Sėkmės,

Mantautas
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
M{-s (IP Logged)
May 03, 2004 12:25AM

Kažkaip dar šovė galvon pasidalinti keliomis mintimis dėl playbacko.

Subjektyviai žiūrint - MIDI simuliacijos yra gana erzinantis dalykas, nebent priverti savo fantaziją veikti, nes girdi tik užuominas į tai, kas turėtų būti ;) Apie human, live playbackus ir performanceus šį kart praleisiu, čia yra iš viso atskira, ir labai, beje, įdomi tema, apie tam tikrus dirbtinio intelekto aspektus bei, apie pačią interpretaciją bei kompozitoriaus-atlikėjo santykį in general. Grynai keli techniniai pastebėjimai.

Deja, Kontakt player Silver 3-iame Sibelijuje (nors man ši versija labai patinka) yra truputėlį netobulas. Pirmiausia, gauname ne visus orkestro (ar 128 GeneralMIDI) instrumentus, tik pagrindinius, norint daugiau reiktų pirkti Kontakt Gold ;) Be to, norint užkrauti visą orkestrą, yra nemaža rizika, jog pritrūks atminties, ir kompas rimtai stringa. O išsaugoti kaip wav Sibelijuje galima naudoti tik Kontakt'a. ƞinoma, galbūt tai reiškia, jog laikas tobulinti savo kompiuterį, bet... Teko matyti, jog vienoje sistemoje Sibelijus iš viso neveikė, kol neišinstaliavom to Kontak playerio. Šiuo atveju šioks toks pagiriamasis žodis Finale - ten per Save Special ramiausiai išsirenkame seivinti kaip Audio, ir, beje, berods tai veikia nurodžius bet kokį MIDI instrumentarijų (Device), ar tai būtų sintezatorius garso kortos viduje, ar programinis GM instrumentas. Dar vienas Finale saugojimo privalumas - jis ne "įgrojinėja" Audio įrašą (kaip Sibelius), bet jį "apskaičiuoja", pvz., 8 min. kamerinio orkestro partitūrą pavertė į .wav per pusantros minutės (arba man jau nuo darbo sutriko laiko pojūtis ;) Šiaip ar taip, toks algoritmas - įmanomas, bet ganėtinai žavingas, kaip smulkmena. Tokiu atveju 'realiame laike' nereikia įrašinėti to, ką groji, bet tiesiog pagal MIDI komandas ir MIDI instrumentų specifikas suskaičiuojamos ir sudedamos bangų išklotinės... Tiesa, Finale, neatmenu nuo kurios versijos, turi savo "wavetable" - virtualų sintezatorių - smartmusic synth, kuris yra greitesnis nei Kontakt Playeris, ir palygint padorus (nors turbūt Kontakto garsai - sampleai - tobulesni, turint Gold variantą ir greitą sistemą su visa mašina, mano minėtos problemos turėtų išnykti ;).

Bendrai paėmus, "saves as audio": tėra tik komforto dalykas, nes visada galima įrašyti tai ką groja bet kuri programa naudojant bet kokį audio redaktorių, ar netgi elementarų "windows sound recorder". Tereik nurodyt iš ko įrašinėt per "windows recording mixer". Tiesa, kai kurios kortos nemoka įrašinėti .wav iš MIDI sintezatorių ar "tai, ką girdi" ("what you hear"), bet tuomet yra programėlės, pvz.,"virtual audio cable", suteikiančios tokią galimybę.

Visgi, IMHO, norint pasiekti kažką panašaus į tikrą orkestro (ar kitos sudėties) skambėjimą, reiktų arba galingo sintezatoriaus (edirol orchestral - kaip minimum) arba fizinio semplerio su brangiai kainuojančia biblioteka ir daugmaž po savaitę vienai minutei kapstytis su MIDI kodais - balansu, atakomis, vibrato, tembrais ir panašiais dalykais. Bet čia jau ne notacijos programų problematika ;)

Tai tiek samprotavimų šianakt.

Pagarbiai,

M.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
Apuokas (IP Logged)
May 03, 2004 02:44PM

Sveiki gyvuojantys,

Dažniausiai skirtingose programose ta pati operacija atliekama skirtingai. Kažkas panašaus bus įvykę ir su požiūriais: maniškio ir p.Rimo, nors iš esmės kalbam apie tą patį. Išitesų, ta slapta ar keista gaida reiškia ne ką kitą, kaip elementarų nesusigaudymą. Noriu atkreipti dėmesį į tai, kad mokėjimas tiksliai paklausti ko konkrečiai reikia yra taip pat išsiugdomas kaip ir darbo su mūsų minimomis programomis įgūdžiai. Taigi, jei kam neaišku, galiu patikslinti ko lūkuriuoju iš p.Tado metodinio darbo. Ogi tų pačių žinių, kad skaitant protingus samprotavimus apie playbacką nereikėtų skliautyti ausimis. Labai pritariu tai minčiai, kad nuolatos reikia knaisiotis, iškoti. Nuo to pradėjome visi ir tame daug ką radome. Bet yra dalykų, kuriems tik smalsumo ir knaisiojimąsi tikrai nepakaks. Geriausias to pavyzdys būtų Ā„Allov cautionaryĀ“ ir varnelių uždėjimas-nuėmimas Sibelijuje. Grynai pats, be Tado pagalbos (tik smalsumo vedamas) minėtą funkciją būčiau radęs gal po 5 metų arba perėjęs į Finale (kaip vienas ponas, dalyvavęs šiame forume). Todėl išsamių veikalų studijavimas gali žymiai pagreitinti reikalingos funkcijos radimą. Ir dar. Brangiausieji mano, nepamirškim, kad bet kuri programa yra tik muzikanto pagalbininkė, o ne centrinis objektas, kuriam studijuoti pajungiama muzika. Svarbiausi spendimai atliekami prie fortepijono ar kt. specialybę atitinkančio instrumento.

Internetinėje Sibelijaus bibliotekoje ir aš mačiau ne vieną analfabetinį kūrinį. Kita vertus, daug ką lemia ir mūsų pačių požiūris. Juk daugelis į A.PiazollaĀ‘os muziką žiūri su kreivoka šypsenėle, tačiau kaižkaip netyčia ima ir įtraukia vieną kitą opusiuką į savo repertuarą. Pats esu turėjęs reikalų su švedų šiuolaikine muzika. Galiu pastebėti, ypač Skandinavijos šalyse pirminis dėmesys skiriamas paprastumui ir suprantamumui. Bene svarbiausias muzikai keliamas tikslas Ā– relaksacija. Todėl ten labai gausu salsvokų Serenadų, Noktiurnų ir panašių dalykėlių. Mes lietuvaičiai būname arba sausai akademiški, o jei ritamės, tai iki pat banaliausio Popso. Kažkokie tarpiniai variantai mums neįprastai atrodo ir sunkiai limpa. Kaip ten bebūtų, man pasirodė dėmesio verta operacija su Print Screen. Tik niekaip nesuprantu, kodėl šis klavišas pas mane išvis nereaguoja? Naudoju XP platformą ir galvoju, kad šią funkciją būtų galimą iškviesti ir kitais būdais. Tik kaip? Ɓdomus sutapimas: mano pažinties su kompiuteriu stažas lygiai toks pat kaip p.Rimo. ƞinių įsisavinimo greitis Ā– akivaizdžiai lėtesnis.

Malonu, kad prisijungė p.Mantautas, kuris prabilo apie orkestrą. Panaši problema mane lydi kai reikia vokalo. Sibelijaus choras, sakyčiau skurdokas. Nekalbėsiu jau apie tai, kad nėra elementaraus muzikinio audinio kvėpavimo. Būčiau laimingas, jei ir tie patys duoti balsai Ā„dainuotųĀ“ vieną suprantąmą garsą: Ā„AĀ“ ar Ā„OĀ“. Dabar gi plaka kažką neaiškaus. Geriausias chorinio varianto sprendimas būtų Mormorando galimybė. Tik nežinau ar ji kur paslėpta dabartinėse versijose ar atsiras tik būsimose. Kai kažkada naudojau Finale, pamenu, galėjo pačiam lyg ir sukurti trūkstamą instrumentą, bet komentuoti šią programą trūksta kompetencijos.

Ir šio karto pabaigai norėjau paklausti kolegų, kaip pakomentuotumėt teiginį, kad Finale Ā– natų leidėjo, o Sibelius Ā– muzikanto programos ir, kad reikalingos būtent abi ? Aš daugiau būčiau linkęs tam pritarti.

Sėkmės.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
**Rimas G. (IP Logged)
May 03, 2004 03:55PM

Drįsiu pasidžiaugti (naudodamasis mūsų diskusijų lyg ir "senbuvio" teisėmis), kad bendraminčių ratas pasipildė išmanančiu žmogum. Jei dabar kas nors iš beviltiškai besikankinančių prie poros natų žinotų, kad yra tokia vieta, manau, net ir neturėdamas 'neto namie, pasistengtų būtinai prie jo prieiti. Šiandien tam galima rasti 100 būdų, tame tarpe ir pasinaudojant viešųjų bibliotekų galimybėmis. Tik man gana keista vienu aspektu: skirtingai nuo visų globalinių forumų, entuziazizmą demonstruoja pakankamai profesiškai pasikaustę, tuo tarpu kai tiesiogė paskirtis būtų dalintis patirtimi. Nejau naujokai niekur "nestringa"? Nejau visi kremta "Userį" kaip riešutus? Taigi, šia prasme mūsų visos diskusijos ir informacija yra gal kiek ir "aukštosiom materijom" eilinio praktiko požiūriu, tačiau, džiaugdamasis sukauptu intelektualiniu potencialu, stebiuosi realių vartotojų pasyvumu. Matyt trūksta reklamos. Tikėkimės, kad laikas, kaip sakoma...
Apie "saves as audio". Suprantama, tai yra daugiau gamintojų reklaminis triukas, nei realus programos darbinis privalumas, tačiau, kadangi tik palyginti nedidelė dalis potencialių vartotojų sugeba matyti truputį toliau savo nosies galo, šitai veikia pakankamai įtikinamai. Visą laiką, kiek jau rašau kompiuteriu, niekad nesukau sau galvos dėl "playback" kondicijų, laikiau prioritetu notacijos kokybę. Tačiau, kadangi dirbu gana "komercializuotą" atsiprašant "kūrybinį" darbą, kažkaip norėtųsi vartotojui pateikti apytikriai priimtinai panašų audio variantą, nes mūsuose šiandien dar labai mažai žmonių (potencialiai) gali skaityti partitūras su visa jose sudėta informacija. Dabar to dar nedarau, tiesiog rašau ir viskas. Tačiau užknisa, kai po tam tikro laiko išgirsti savo partitūrą, o ten viskas perskaitoma "iš antro galo". Ir tai liečia pirmiausia profesinius kolektyvus, o jau nutylėsiu apie saviveiklą. Turint galvoje darbų apimtis , tiesiog neracionalu į Cubase ar kitur kišti MIDI failą ir jį ten mėsinėti, kad kas nors suprastų, ką norėjai tuo pasakyti. Mano didžiausia bėda, kad gyvenu Klaipėdoje, o produktą groja visoje likusioje Lietuvoje (išskyrus , suprantama, Klaipėdą).
Na va, Finalisto širdis dabar ramesnė, išgirdus, kad Contact Player nėra jau toks eldoradas. Tik norėčiau patvirtinimo , kad Edirol HQ su Creative LIVE neįmanomas. Labai, tiesiog kaip mažvaikis, noriu kažko galingesnio, tačiau nežinau ar esu pasmerktas AUDIGY, nes mane domina ne garso kortos sintezatorius, bet elementarios techninės galimybės, ypač ASIO draiverių oficialus palaikymas. O kaina, suprantama, norėčiau, kad būtų už tai, ko man reikia, o ne už nevisai būtinus "pribumbasus". Pvz. manęs nelabai domina plokštės sintezatoriaus kokybė. Reikalui esant, vistiek dirbame su virtualiais instrumentais.

Kažkas kažkada yra paleidęs kalambūrą: Sibelijų darė muzikantai, o Finale kompiuteristai. Tame yra dalis tiesos, tačiau realus vartotojas yra gana marga publika. Abi programos yra tikrai puikios, (kai su jomis elgiamasi pakankamai kvalifikuotai), bet esu įsitikinęs, kad Finale yra šiek tiek patogesnė dirbant su MIDI keyboard (controler). Ar kas galėtų šitai paneigti?

Buvo labai malonu neakivaizdžiai susipažinti su p. Mantautu. Kai paskaitau tokių žmonių minčių. pradedu didžiuotis, kad esu lietuvis! Ir nesijaučiu vienišas.

Taigi, sėkmės visiems!
**Rimas G.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
**Rimas G. (IP Logged)
May 03, 2004 04:26PM

Replika p. Apuokui.
Aš čia lyg, ir pasitaisydamas, noriu pasakyti, kad smalsumą galima padalinti lyg ir į porą lygmenų. Vaikiškas smalsumas skirtas pasaulio pažinimui. Profesinis gi smalsumas skatina nenuleisti rankų ir padeda susivokti, ko tau apskritai reikia. Taigi, jei yra problemų su alteracija, ieškom "accidental"'ių, jei bėdos kitur, tai kitokių dalykų ir bandom variantus, bandom, bandom, bandom..... Esmė - ne laukti "dangiškos malonės" iš aplinkos, bet bandyti suvokti programos (nesvarbu ar tai Sibelius, ar Finale) logiką. Tada nebereikės blaškytis, o tik, priskyrus problemą reikiamam įrankiui (finalėje) arba pasirinkus tinkamą komandos profilį (Sibelijuje), rasti kontekstiniame menu reikiamą sprendimą. O vėliau tai padaryti shortcut'u. Reziume: visos notacijos programos yra skirtos žmonėms. Todėl nereiktų jose ieškoti ko nors anti... arba nesuprantamo. Dažniausia bėda yra, kai žmogus, žinodamas ko nori, nesugeba suformuluoti, o tuo pačiu ir sukomanduoti kompiuteriui. Taigi, analitinis mastymas yra būtinas, jei nenori tapti tos dėžės vasalu.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
Tadas (IP Logged)
May 03, 2004 09:52PM

Sveiki, forumiečiai,
Labai džiaugiuosi, kad Mantautas atsiliepė į mano kvietimą apsilankyti šiame forume, kartu Ā„trinameĀ“ tuos pačius koridorius, todėl žinau, kad jis ne ką mažiau užimtas už mus visus. Mano nuomone, jis ne tik finale ir sibelius ekspertas, bet ir pakankamai gerai išmano kitokį softą. Viliuosi, kad jis, jei ne dabar, tai bent jau kai Ā„išeis į atsargąĀ“ (netrukus baigs magistrantūrą), pradžiugins mus ne vienu Ā„auksiniuĀ“ patarimu ar komentaru. Jo magistro darbą mielai paskaityčiau (kai jis bus baigtas, greičiausiai taip ir padarysiu), nes, manau, kiekvieno, susijusio ne tik su atlikimu, muzikanto Ā„garbės reikalasĀ“ - bent jau numanyti, kokios yra muzikos apdorojimo galimybės šiuolaikiniame technikos amžiuje.Prisipažinsiu, kartais jaučiuosi kūdikis, kai man iškyla koks nors klausimėlis apie audio medžiagos apdorojimą, o geri žmonės patardami mane užverčia tokiais terminais ar pavadinimais, kad slobna darosi nuo savo neišmanymo (vėliau dažniausiai paaiškėja, kad buvo kalbama paprasta kalba apie paprastus dalykus). Kad ir dabar mūsų aptarinėjamas klausimas apie playbackus Ā– siekiant geresnio rezultato šis klausimas jau išeina už notacijos programos ribų. Nors p.Apuoko atveju (kuomet naudojamas instrumentas Ā– fortepijonas, kuris midi formate skamba pakenčiamai), dar galima to išvengti, dirbant su Ā„subtilesniaisĀ“ instrumentais Ā– vargiai. Man jau tradicija tampa priminimai užsakovui ar autoriui (demonstruojant kūrinį pasinaudojus kompiuteriu), kad tai, ką girdi Ā– toli gražu nėra tas, kas turi skambėti. O jei norite pasiūlyti savo ar kito autoriaus kūrinį esamam ar potencialiam atlikėjui, leidėjui, vadybininkui : kokį įspūdį jis susidarys iš paprasto midi failo? O jei jis dar ir vaizduotės neturi ?, arba turi tik kompaktinių diskų grotuvą?. Todėl garso sintetinimo aspektas, mano nuomone, yra gana aktualus.
www.Sibeliusmusic.com kad ir koks apribotas būtų puslapis, tai vienas kol kas patraukliausių, mano manymu, tokio pobūdžio puslapių (talpinantis įvairaus žanro, lygio ir instrumentuotės kūrinius. Tiesa, tikrai geri darbai Ā– dažniausiai mokami). Scorch programėlės apraše nurodyta failo išsaugojimo galimybė, tačiau ji bent jau teoriškai atsirasti turėtų tik autoriui leidus ar esant taip vadinamam membershipĀ‘ui. Kažkada esu bandęs Ā„pačiupinėtiĀ“ ir analogišką finale puslapį, bet viewerio persisiuntimas, kūrinių paieškos galimybės ir visokios registracijos mane taip supainiojo, kad man realiai pamatyti ir išgirsti kokį kūrinį tapo retenybė.Vis dėl to šių dviejų ir kitų panašių puslapių idėja man ligi šiol neduoda ramybės Ā– galbūt vertėtų kam nors panašų puslapį sukurti ir Lietuvoje? Vis vien elektroninio atsiskaitymo galimybės Lietuvoje kol kas dar miglotos (ypatingai atsiskaitant iš kitos šalies), o pačioje šalyje rinka mažoka. Tad kodėl gi kam nors nesuteikus tokios terpės lietuvių kūrėjams kad ir nemokamai platinti savo muziką? Nauda ? Ā– savireklama (asmeninė ir tautinė) bei lietuviško repertuaro kaupimas. ƞinoma, tai galima padaryti ir tokiuose puslapiuose kaip Sibeliusmusic.com , bet ar ne laikas būtų kurti ir kažką savo?.
Nepriimkite šių mano Ā„svaičiojimųĀ“ kaip kokio priekaišto ar primygtinio pasiūlymo, tai tik dar viena iš mano Ā„idealistiniųĀ“ svajonių.
Dėl sibelius partitūrų išvaizdos Ā– greičiausiai neatsiras abejojančių, kad Finale tikrai pranašesnė. Pagrindinis privalumas šioje srityje Ā– tikrai neblogi Defoult (pagal nutylėjimą) nustatymai. Kuomet atsidarai Sibelių , viskas puiku - jei nori rašyti muziką vaikams ar silpnaregiams. Pirmas dalykas, kurį visada tenka daryti (išskyrus atvejus, kuomet naudojuosi manuscriptĀ‘ais) Ā– sumažinti eilutes. Bėda ta, kad atitinkamai kitos pozicijos pagal nutylėjimą nepasikeičia. Todėl reikia vos ne kiekvieną atstumą Ā„perstandartizuotiĀ“. Todėl norėdamas išvengti šių nereikalingų procedūrų prisigaminau Ā„teisingųĀ“ manuscriptĀ‘ų ir house styleĀ‘ų. Pasekmė Ā– rašydamas naują kūrinį atsidarau nuosavą manuscriptą, importuojuosi house styleĀ‘ą ir jau esu beveik garantuotas, kad partitūra atrodys išties neblogai. Paskutinioji procedūra labai praverčia ir tuomet, kai išsitrauki partijas. Didesnėje partitūroje dažniausiai informacija talpinama smulkiau.Todėl paprastai nustatau defoult reikšmes vienoje partijoje, o vėliau jas priskiriu kitoms partijoms. ƞodžiu Ā– galima Sibelių priversti Ā„pagamintiĀ“ kokybišką rezultatą, bet reikia pridėti ir vartotojo pastangų.
Dėl konvertavimo iš Finale į Sibelius. Tai, sakyčiau, kiek ambicingas Sibelius žingsnis. Tokia funkcija be trukdžių būtų kažkas nuostabaus. Problemos šioje stadijoje atsiranda dėl dviejų susijusių priežasčių. Pirma - nėra notacijos programų failų standartizacijos. Antra Ā– ji sunkiai įgyvendinama, nes skirtingos programos naudoja skirtingą Ā„filosofijąĀ“ ir tuos pačius elementus traktuoja skirtingai. Taigi, Sibelius tikrai budrus konkurentas, juk išsišifravo Finale failų kodavimą ir įtraukė į savo programą tokią funkciją. O dėl pono Rimo atvejo Ā– matyt jis naudoja kiek naujesnę Finale versiją ir turimas Sibelius paketas, manau, nėra susipažinęs su naujesniais fontais (Sibelius, kiek žinau, naudoja tik sau suprantamus šriftus, o konvertavimui turi kitų programų šriftų biblioteką).

Tad iki kito pasijungimo.

p.s. Šį forumą stebim jau visa šeima, bo labai jau "veža" intelektuali ir tuo pačiu kiek šmaikšti šio forumo forma.:-D
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
Apuokas (IP Logged)
May 04, 2004 04:48AM

B-]
Mielas p.Rimai, p.Kolegos

Niekas negali užginčyti smalsumo reikšmės. Ar tai būtų vaikiškas ar profesinis smalsumas Ā– abu tarnauja kaip varomoji jėga. Tačiau, kaip ten bebūtų (atsižvelgiant į gyvenimo tempus), žengdami keliu, kuris grįstas tik smalsumu, turėtume ilgai klaidžioti. Leisiu sau dar kartą pasikartoti, kad informacijos radimas veikale gerokai sutrumpins vingius, kuriais turėtume klaidžioti vien tik smalsumo vedami (jau minėjau Ā„Allow cautionaryĀ“). Apie dangiškasias malones negali būti nė kalbos. O visi nesusipratimai ir replikos išplaukia iš laiko trūkumo įsiskaityti į tekstą. Neabejoju, kad visi čia besireiškiantys daugiau-mažiau pažysta savo naudojamą programą ir smulkūs klausimėliai apie alteraciją ar takto išplėtimą (bent jau iš mano pusės) baigėsi. Visi čia dalyvaujantys puikiai žino ką daryti, kad atliktų būtinas notacines operacijas, o forume ieško to, kas galėtų atkreipti dėmesį: to, kas nujaučiama ar likę nepastebėta, kas daroma dabar, bet galėtų būti padaryta paprasčiau ir įdomiau.

Labai smagu, kad turime tokias individualias pozicijas. Man šiuo metu nėra aktualios konvertavimo, importavimo ir kt. galimybės, bet puikiai suprantu kolegų troškimą, kad monitoriuje esantis puslapis būtų kuo labiau ir tikroviškiau priartintas prie realaus choro ar orkestro galimybių. Ir ką gi - tepadeda Dievas!

Visas maniškis dėmesys nejučia krypsta link lietuviško Manualo. Būtent iš čia esantys ir nauji vartotojai galės sužinoti apie pačius elementariausius pradmenis, o toliau, smalsumo vedami, kreiptis foruman dėl įvairiausių subtilybių. T.y. foruman žengs diskutuoti su tvirtu pagrindu po kojomis, o ne klausti Ā„kaip užrašyti du kūrinėlius viename puslapyje?Ā“. Mielieji mano, retas galės peržengti tokį psichologinį barjerą ir trukdyti panašiais klausimais ten kur kalbama, kad Ā„Contact Gold geriau nei Contact Silver player...Ā“ Mūsų senbuvis p.Rimas užsiminė parašęs medžiagą Finalei. To verkiant reikia ir Sibelijui. Tokiu būdu mūsų forumas taps tarsi VMM ir Muzikos Akademija viename.

Jei dar samprotautume apie metodinę medžiagą, galėtume pastebėti vieną niuansą. Kaip žinia, visas Windows Ofisas jau sulietuvintas. Kai ekrane matėme užrašus anglų kalba, atrodė, kad dirbti nėra taip blogai, o daugybę operacijų atlikdavome pasikliaudami vien intuicija. Kai tuos pačius užrašus (ypač dialogo languose)išvydome lietuvių kalba, daugelis aiktelėjome iš nuostabos: Ā„Ir kaip anksčiau to nepastebėjau?...Ā“ Manau, kad tas lietuviškas Manualas padėtų greitai perprasti programos logiką, užuot dirbti įsiminus būtiniausias funkcijas. Čia ir norėčiau uždėti pagrindinį akcentą, nes PackĀ‘ų, galinčių sulietuvinti notacines programas, artimiausioje ateityje neverta tikėtis. Nors anglų kalba ir toliau dominuoja kompiuterijoje, tačiau šiandieną rečiau išgirstame Ā„seivinantĀ“ failą ar paleidžiant Ā„PlayerĀ‘įĀ“.

Tokie mano pamąstymai šįkart. Iki sekančio.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
**Rimas G. (IP Logged)
May 04, 2004 09:52AM

Sveiki, kolegos!
Keletas minčių apie Jūsų pareikštas mintis dėl minčių, kurios buvo reiškiamos anksčiau išdėtytose mintyse apie mūsų bendrą reikalą(mintį). Skamba pakankamai lietuviškai, ar ne? Čia trumpa įžanga į pasvarstymus apie lietuvišką terminiją ir t.t. Aš iki šiol negaliu atsitokėti nuo kalbininkų kišimosi į specifinius amato reikalus. Vien ką reiškia instrumentų pavadinimų literatūrinimas! Nors užmušk, nekyla partitūroje rašyti "kleketas", kai visas pasaulis muša "Cow - bell", Trimitas man visada asocijuojasi su laiminga pionieriška vaikyste, arba su VPIO pavadinimu, tačiau, gink die, ne su muzika. O kodėl neužkliuvo obojus, fagotas, trombonas? Nejau šiuose varduose rasta lietuviškumo užuominų? O valtorną latviai tradiciškai seniai vadina mežrags - atsiprašau, tik neprisimenu rašybos originalia forma - kas reiškia "miško ragą". Retorinis klausimas: kodėl tada lietuvinama pasirinktinai, o ne totaliai? Jei jau kirsti - tai iš peties, kad akmens ant akmens neliktų. Jūs jau teisingai supratote, kad suku ir prie kompiuterinio slengo lietuvinimo. Yra tokia mokslininkų visose galimose srityse padermė - teoretikai, kuriems dažniausiai nesvarbu, kiek jų išmąstytas modelis tinkamas praktikai . Tai dažnai labiau "menas - menui" . Kad įrodyti savo reikalingumą, užsitikrinti vietos po saule ir duonutės kąsnį, kaip ir mes visi, dirba darbelį. Aš suprasčiau, jei tie terminai pasirodytų kartu su nauja technologija, produktu ir t.t. Dabartinės jų desperatiškos pastangos labiau panašios į bėgimą paskui nuvažiuojantį traukinį, nei į realybe pagrįstą veiklą. Blogiausia, kad tie terminai kartais kertasi su sveika nuovoka. Paskui ir reikia sukti galvą, ar jau rekomenduota vartoti "failas", ar dar privalu sakyti "byla". Mano supratimu, profesinis slengas padeda tiksliau išsireikšti, apibūdinti, pažymėti ir t.t. Bet, kai liaudininkų patirtį bandoma perkelti į akademinę muziką arba kompiuteriją, darosi kažkaip nejauku. ƞodžai "išsaugoti" arba "įrašyti" turi daugybę kontekstinių prasmių (nors ir nemanau, kad "seivinti" geriausia "lietuviška" išeitis), "žymeklis" taip pat ne visiškai atstoja "kursorių" ir t.t. Taigi, vietoje dalykinio pokalbio išeina kažkoks "svietskij razgovor" rusiškai tariant (skaitykit, kas netingit, dabar pirmąjį sakinį nuo žinutės pradžios). Rusai pandė padaryti Finale 2003 rusišką interfeisą (vėl - "vartotojo sąsają" ?!). Išėjo visiška nesamonė. Daugelio "išverstų" komandų buvo neįmanoma atpažinti, galėjai tik numanyti pagal dislokacijos interfeise vietą. Palyginkit: kiek painiavos sulietuvintuose mob. telefonuose. Kiek firmų, tiek lituanizacijos šedevrų. Aš visada buvau, esu ir būsiu švarios literatūrinės kalbos šalininkas gatvėje, buityje, literatūroje, radijuje, TV ir t.t. Nors tai ir labai gražu, tautiška ir t.t., tačiau net ir profesionaliai lituanizuotas Windows'as arba Word'as atrodo nors ir labai mielai, tačiau kiek keistokai. Pirmiausia dėl to, kad visose programose naudojamos standartizuotos pagridinės komandos, o "susilituanizavęs" pilietis jausis labai nepatogiai jam mažiau pažįstamam kontekste. Gi šuniui dažniausiai komanduojama: "fas", "apport" ir t.t., o ne: mielas mano Meškiuk, nubėk - atnešk, tiesa, atsiprašau, sakoma - paimk. Taigi, jei turi šunį, privalai išmokti ir "šuniškų" komandų. Tai visai natūralu, nes kitaip augintinis bus labiau tik numylėtinis, nei rimtas šuo. O apskritai apie šunis miela pasiskaityti ir lietuviškai.
P. Tado mintis apie "lietuvišką" biblioteką" 'nete yra labai šauni. Prieš kurį laiką, kai kūrėm www.dudos.lt koncepciją, buvo minčių, kad visai neblogai būtų kai kuo dalintis. Atmetus komercinį reikalo aktualizavimą, būtų galima bandyti leisti laisvai prieiti prie "gabalų", kuriems jau nebegalioja užsakovų komercinės teisės, t.y. prie 1 - 2 metų senumo kūrinių ar aranžuočių. Pagaliau tai gali būti vieta, kur galima ieškoti, keistis ir t.t. Tnklapis yra. Reika tik nusimanančio tokių dalykų technologijoje ir išsiaiškinti, ar ar tie keli Gb serveryje patemptų tokį projektą. Pagaliau, tai būtų realus šansas išplėsti geografiją. O senų kūrinių skelbimas taip pat yra naudingas autoriams, nes kiekvienas viešas oficialus atlikimas neš nors ir mažą, bet pinigėlį. Taigi - mintis šauni, belieka išsiaiškinti tech. support ir kitokias galimybes. Pvz. kokiu formatu skelbti, kaip padaryti, kad būtų galima paklausyti ir t.t. Gal ir atsirastų pakankamai pasikausčiusių, išmanančių ir truputį altruistiškai nusiteikusių žmonių.

Sėkmės visiems!

**Rimas G.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
Ramunas (IP Logged)
May 04, 2004 12:26PM

EEE!!!

Mantautai, as irgi noresiu paskaitineti Tavo darba! :-P
Man prisistatineti tikriausiai nereikia? As vis dar uzsuku i tuos pacius koridorius, kuriuos Tu tebetrini :) Tik priminsiu Tampere ir Juodkrante;)
Lauksiu kada paviesinsi savo studija

R.

Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
Dalius (IP Logged)
May 04, 2004 12:49PM

Sveiki,

Ɓkišiu savo pastebėjimą - apie publikavimą - Finale turi mechanizmą kaip postinti web'e ir leisti kitiems vartotojams žiūrėti, spausdinti, transponuoti ir išgroti publikuojamą kūrinį: nemoka "utility" - Free Finale Viewer - nepamirškite šito;-)

Daugiau info čia:
http://www.finalemusic.com/viewer/



Dalius
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
**Rimas G. (IP Logged)
May 04, 2004 02:18PM

P. Daliau,
Dėkui už pastebėjimą. Free Finale Viewer yra pažįstamas dalykas, tačiau failus skaityti yra patogiau su Notepad'u. Kiek bandžiau dirbti su Viewer, jis labai "kaprizinosi" ir be aiškių priežasčių lūžinėjo. O ir Fnaleforumų lankytojai Viewer'iu per daug nesidžiaugia. Jis reikalingas iš esmės tik Finale saito bibliotekai vartyti, o mes bandom diskutuoti apie galimybę sukurti savą, t.y. lietuvišką "free" biblioteką. Vienas iš galimų ir techniškai prieinamų variantų, žinoma, būtų pasinaudoti jau esamais Finale ir Sibelius failų skaitymo įrankiais. Bet čia reiktų ir specų konsultacijų, nes paviršutiniškų mėgėjiško tipo žinių gali nepakati. Maža kaip kam atrodo, reikia, kad dar ir patikimai veiktų. Pagaliau tai tik mintys ir norai. Idėjai materializuoti reikia dar šio to.

Pagarbiai
**Rimas G.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
**Rimas G. (IP Logged)
May 08, 2004 11:17PM

Sveiki visi!
Šį kartą be didesnių išvedžiojimų noriu nurodyti vieną naujai besiformuojančio forumo, skirto aranžavimo, instrumentavimo ir komponavimo problemoms diskutuoti. Bent jau administratorius turi gana rimtų intencijų. Kol kas ten kažko ypatingo dar nėra, nes vos tik pradėjo savo veiklą. Pasidomėkit iš smalsumo kada laiko turėdami. Tik prašo būtinai registruotis. http://www.kelleytown.com/forum/music/

Sėkmės!
**Rimas G.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
**Rimas G. (IP Logged)
May 10, 2004 04:02PM

Sveiki, kolegos!

Kažkurioje kitoje MidiAudio forumo skiltyje pastebėjau p. Mantauto žinutę, kurioje jis teigia, kad notacijai naudoja MIDI keyboard (kalba ėjo apie PSR,ą). Taigi, p, Mantautui noriu užduoti dalykinį, o kartu ir provokacinį klausimą: kaip atrodo optimali MIDI keyboard'o vartojimo notacijai Sibelijuje metodika (arba technologija - kaip patogiau)? Aš keletą kartų rimtai bandžiau Sibelijų. Ir visus kartus mane atbaidė papildomos operacijos, norint groti keyboard'u nerašant, o tik bandant. Ten visą laiką, kad neįvedinėtų tuo metu nepageidautinos informacijos, reikia manipuliuoti <Esc>, kas man pasirodė gana nepatogu. O ir įvedinėjant platesnės apimties, o ypač nepatogių aplikatūrų, akordus kyla problemų, nes Sibelius fiksuoja tik pirmąjį prisilietimą. Taigi, automatiškai reikia papildomo redagavimo. Gal aš ko nors nesupratau arba nežinau? Finale man pasirodė "draugiškesnė", nes galiu bandyti, repetuoti, eksperimentuoti MIDI keyboard'e nors ir 10 garsų akordą, o įvedimui vertės klavišą paspausti nors ir pieštuku dantyse - ir jokių problemų. Man tokia funkcija labai svarbi, nes partitūrose, formuojant vertikalų tutti arba šiaip sinchroninę akordiką, tokius "vertikalius masyvus" labai paprasta išmėtyti į atskirus balsus. Didžiausias rūpestis belieka, jei būtina redaguoti balsovadą ( pvz. Sax grupėje arba styginiuose). Todėl turiu pagrindo teigti, jog savybė, kai pirma užsakomas aukštis, o tik paskui vertė, turi savo neginčijamų privalumų. Taigi, šiuo aspektu arba man trūksta metodinės informacijos, arba Finale iš tikrųjų turi tam tikrų privalumų dirbant MIDI keyboard'u. Tarp kitko, visi mano pažįstami "sibelistai" ir nesinaudoja MIDI. Aš nelabai suvokiu, kaip jie tada dirba. Kompas+pianinas? Arba esu per daug glušas, kad galėčiau savo vizijas įvedinėti nepabandęs pasigroti. Šiuo atveju man įdomiausia ne kažkurios programos iškėlimas arba pasmerkimas, o objektyvi informacija, kuri, gal būt, padėtų man susiorientuoti ir įsitikinti savo klydimu arba teisumu.

Taigi, sėkmės visiems!

**Rimas G.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
Apuokas (IP Logged)
May 11, 2004 04:43AM

Sveiki,

Negaliu diskutuoti su p.Rimu apie MIDI keyboardĀ‘e, nes mano poreikiai to nesiekia. Reikalingus fortepijoną ir vokalą Sibelijus kuo puikiausiai išpildo. O ir kolegoms siūlyčiau dažnai pagroti tikru fortepijonu ar savo specialybės instrumentu :- )

Dar, naudodamasis proga, norėčiau paklausti Sibelijaus specialistų apie rečitatyvų užrašymą. Kaip žinia, dažniausiai tam naudojamos natos, analogiškos dviguboms sveikosioms (sveikoji nata su brūkšneliais šonuose). Tokias natas programoje matau, tačiau rečitatyvams jos netinka. Lieka tenkintis visą rečituojamą dalį užrašant aštuntinėmis natomis pirmajame balse ir apskaičiuotos vertės suliguotomis natomis Ā– likusiuose balsuose (Finalėje Ā– sluoksniuose). Parašykit, jei kas esat susidūrę su panašia problema.

Tačiau (belaukiant lietuviško Sibelijaus Manualo ir linkint p.Tadui sėkmės jį rašant) norėčiau grįžti prie labai suintrigavusios minties apie natų biblioteką. P.Rimo pasiūlytas tinklapis www.dudos.lt tam puikiai tiktų. Galvoju, kad pirmiausia reikėtų išsiaiškinti kiek vietos jie gali skirti savo serveryje. Jei kūrinius talpintume Finalės ar Sibelijaus formatu, pradžiai išsitektume ir su keliom dešimtim megabaitų. Esu pastebėjęs, kad trijų puslapių kūrinėlis užima vos 24 kb vietos, o gal ir dar mažiau. Be abejo, vėliau tektų prašyti daugiau vietos. Pats paprasčiausias būdas būtų prikabinti vieną ar kelis kūrinius prie e-mailĀ‘o ir išsiųsti nurodytu adresu atsakingam tiknlapio darbuotojui. Didesnės apimties kūrinius galima palikti ftp serveryje (pvz. hdd.takas.lt) iš kur bibliotekos tvarkytojas juos paimtų patalpinimui. Tiesa, saugojimo laikas šiame serveryje truputį ribotas. Visas patalpinimo puslapyje technines subtilybes turėtų žinoti puslapio šimininkai.

Nesvarbu ką naudojame:Finale ar Sibelijų. Peršasi nuojauta, kad kiekvienas dirbantis su notacinėmis programomis turi jas abi. Todėl lieka paprasčiausiai pasiųsti kūrinėlius, užrašyrus savo naudojama programa. Beto, vartydamas Sibelijaus biblioteką mačiau ne tik šiuolaikinius kompozitorius (žinoma, visų kompozitoriais ten nepavadinsi), bet ir daugybę neblogų klasikos aranžuočių. Todėl būtų gerai, jei griežtai neapibrėtume talpinamų kūrinių epochos ar žanro atžvilgiu.

Tokie būtų mano kuklūs pastebėjimai-pasiūlymai šiame forume. Laukiu Jūsų nuomonės.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
**Rimas G. (IP Logged)
May 11, 2004 05:27PM

Sveiki.

Kad čia nėra ko ir diskutuoti, tiesiog gal neverta mistifikuoti to MIDI k-do. Esu didelis gerbėjas ir pats be galo mėgstu natūralią fortepiono klaviatūrą. Tačiau mano sąlygomis per didelė prabanga, vietos sumetimais, prie pianino namuose pasistatyti ir kompiuterį. Galiu prisipažinti, kad iš esmės visi esminiai sumanymai kyla būtent prie "gyvos" klaviatūros, tačiau, naudojant MIDI klaviatūrą, darbo vieta tampa kur kas kompaktiškesnė, universalesnė ir mobilesnė, nes 4 -ių oktavų apimties instrumentas užima tiek, kiek 1,5 standartinės kompiuterio klaviatūros. Be to, nenuginčijamas privalumas, kai spaudi klavišą ir girdi kaip jis skamba, o įvedinėti galima po tiek garsų vertikalėje vienu judesiu, kiek tik pirštai gali apimti, akordų nereikia "sluoksniuoti po vieną natą ir t.t. Ir nemanau, kad tai koks prabangos ar mandrumo atributas. O savu instrumentu (pučiamuoju) prisigroju per dieną savo tiesioginėje tarnyboje ir mokytojaudamas, todėl dar nepamiršau, kas yra gyvas garsas, juo labiau, kad ir muziką rašau gyviems muzikantams, nors prisieina kartais ir kokią fonogramą "suprogramuoti". ƞodžiu, linkiu visiems rašantiems, kurie dar to daikto neturi, kad kalėdų senis būtinai atneštų. Tada ir suprasite, ko netenkate badydami pele arba konstruodami muziką kompiuterio klaviatūra.
Visokie ne visai standartiškai grupuojamų natų atvejai (rečitatyvai, kadencijos ir pan.) Ir Sibelijuje , ir Finalėje užrašomi vienoda metodika. Jei natų grupės simetriškos ir "telpa į standartinį taktą, pakanka tuos nereikalingus taktų brūkšnius paslėpti ir atitinkamai patvarkyti taktų numeraciją, jei tai yra labai svarbu. Gi dirbant su tokiais dalykėliais, kaip "brevis" (čia aš apie tas natas, kur su "brūkšneliais šonuose"), reikia truputį pagudrauti ir rašyti stambiais metrais, pvz 6/2, 9/2, 8/1 ir pan. Tuos metrus, suprantama, slėpti ir sutvarkyti taktų numeraciją. Galima ir paprastomis smulkesnėmis natomis rašant naudoti rečitatyvams bei kadencijoms stambesnius metrus (nors ir 75/4), tačiau tai nėra patogu, nes programos pagal nutylėjimą (arba, kaip numatyta - lietuviškai) parašytą muziką į kitą eilutę kelia per takto btūkšnį, todėl stambesnis darinys nors ir patogesnis užrašyti, tačiau kels nepageidautinų problemų maketuojant. Tas standartines metrų ir taktų brūkšnių "slėpimo" komandas nesunku surasti abejose programose. Jei iškils problemų, galėsiu patikslinti, nes dabar atmintinai nebepamenu visų tam reikalingų įrankių ir komandų pavadinimų tiksliai. Tiesa, jei reikia užrašyti sudėtingesnes faktūras, reiktų naudoti ir sudėtinius metrus. Tik dada jau reikės pačiam tiksliai apskaičiuoti, kokio ilgumo turi būti taktai, kad nereikėtų kituose sluoksniuose lyguoti, o būtų galima rašyti natūralios vertės natomis.
Apie potencialias "bibliotekos" galimybes. Kadangi nesu operatorius, dabar tiksliai negaliu pasakyti, kiek dudos.lt turi serveryje vietos. Berods 8 ar 10 Gb. Tačiau ir už juos mes ( Vakarų Lietuvos Pučiamųjų Instrumentų Muzikų Asociacija) mokam pinigėlį, tiesa nelabai didelį apie 360 LTL metams. Gal ir galima būtų serverį išplėsti labai norint, tačiau tai yra taip pat gyvas pinigėlis. Jei ta bibliotekos intencija altruistinė ir nekomercinė, natūralus klausimas: kaip tada išspręsti finansavimą (ir, kaip suprantat, ne vienkartinį). Gal galima būtų naudotis kokios suinteresuotos įstaigos (pvz. kokos aukštosios mokyklos arba LLKC) galimybėmis, bet čia tik mano fantazijos.

Sėkmės!

**Rimas G.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
Apuokas (IP Logged)
May 12, 2004 07:25AM

Apie rečitatyvų užrašymą. Labai malonu, kad p.Rimo pastebėjimai suformavo galutinę nuostatą šiuo klausimu. Išbandęs visus įmanomus ir suprantamus variantus priėjau išvadą, kad geriausia likti prie rečitatyvo užrašymo po natą kiekvienam skiemeniui (pirmajame balse), o apatinių balsų natas atitinkamai sustambinti ir suliguoti. ƞinoma, teks nuolat kaitalioti ir slėpti metrą. Užtat rečitatyvas bus išgrotas labai tiksliai. Takto brūkšnių slėpimas gal ir atrodytų neblogai. Taip pat ir, pvz. vietoj 16/8 užrašius dvigubą sveikąją. Tačiau kūrinio išgrojimas pasidarytų labai tęstinis ir kiltų problemų su teksto užrašymu. Juk labai patogu kai programa pati skiemenuoja po nurodytu balsu. Mūsų kalbamu atveju teksto rašymui reikėtų naudoti net nežinau ką: gal šriftą, skirtą ekspresijai užrašyti ar kažką panašaus... Gerai, kad situacija nėra tokia jau bloga ir galima kažkaip verstis.


Bibliotekos reikalai. Perskaitęs jūsų p.Rimai,komentarą, iškarto supratau, kad klausimą buvau suformulavęs truputį netiksliai. www.dudos.lt negali turėti vietos serveryje. Šis websaitas, kaip ir dauguma tinklalapių turi turėti nuosavą serverį. Todėl patikslindami sakykime taip: Ā„Minėtas tinklalapis gali turėti 8-10 GB talpos serverį...Ā“ Kitas klausimas, kiek jis gali skirti vietos bibliotekai? Beje, nors nesu didelis tų dalykų žinovas, galvoju, kad čia paminėtą GB skaičių reikėtų dauginti mažiausiai iš 10. Neteko girdėti serverių su tokia maža talpa.

Akivaizdu, kad tinklapiai be pinigėlių natsiranda. Jūs pasiūlėte nekomercinės organizacijos variantą. Puiku! Idėja gera. O kaži ką manytų šio tinklapio savininkai, išgirdę tokį pasiųlyma? Apsilankius dudose.lt neatrodo taip ankšta kaip kokiam Take ar Omnije. O keli GB natų bibliotekai tik papildytų šį saitą, padarytų gausiai lankomu ir neturinčiu analogų Lietuvoje. Ką manote, kolegos, jei tokią idėją pasiūlytume dudos.lt savininkams?
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
**Rimas G. (IP Logged)
May 12, 2004 10:57AM

P. Apuoke,

Kadangi nesu WWW ir panašių dalykų didelis technikos žinovas, negaliu ką nors tiksliau pasakyti apie dudos.lt techninę pusę. Tai yra tiesiog Vakarų Lietuvos pūtikų svetainė, kurioje galima talpinti įvairią informaciją, kuri būtų prieinama visiems. Bent jau toks sumanymas buvo. Kadangi svetainė tvarkoma absoliučiai visuomeniniais pagrindais, tai tikėtis kažko ypatingo ir sunkoka. Medžiagą gali ruošti visi suinteresuoti, tačiau yra kaip yra. Kiek žinau (jei nenusišneku iš techninės pusės), vieta tinklapiui nuomojama iš Telekomo. Jame dar yra galimybė suteikti 10 p/d adresu "@dudos.lt". Viena iš jų naudojuosi ir aš. Apie kokį nors savarankišką serverį neteko girdėti. Gi tada jam, kiek suprantu, reiktų ir techninės prižiūros, o tokia tikrai niekas pas mus neužsiima. Pagaliau truputį įtariu, kad vargu ar bus daug "įdedančių" entuziastų. Kad ir šiame forume: diskutuokit į sveikatą, tačiau paskaitinėti yra viena, o suregzti mintelę - jau ir klaviatūrą pamaigyti reikia. Kiek supratau, skaitančių yra, o diskutuojančių - nelabai.

Apie rečitatyvus. Aš ne visai tada suvokiu problemos esmę. Nesu bandęs Sibelijumi, tačiau Finalėje patekstavimai nekelia jokių problemų. Aš nelabai įsivaizduoju, kaip programa pati gali skiemenuoti. Kad skiemenis tvarkingai suguldo po pasirinktomis natomis ir dar, esan reikalui, automatiškai truputį "pastumdo" natų tekstą - faktas. Gi skiemenuojama, ypač vokalinėje muzikoje, dažniausiai pagal muzikinę logiką, dažnai net nesilaikant elementarių gramatinių taisyklių (aš vis dar niekaip neįprantu prie nuostatos, kad dabartinėje rašyboje jau leidžiama skiemenuoti kaip tik šauna į galvą). Taip pat nesunkiai galima keisti ir natų išvaizdą (galvutes, kotelius ir t.t.). Jei užrašytą tekstą "stambiomis natomis" norisi playback'e išgirsti greičiau, reikia paprasčiausiai nusistatyti priimtiną tempą. pagaliau tempai nustatomi pagal vertę: 120 gali būti ir aštuntinė, ir pusinė, ir, pagaliau, brevis. Jei ir tai netenkina, reikia iš dviejų blogybių rinktis mažesnę: arba priimtinesnę grafiką, arba tobulesnį plyback'ą. Šiaip labai keblu ką nors ir samprotauti, nes nelabai suvokiu Jūsų programos įvaldymo lygį, todėl - labai atsiprašau - kai kurie teiginiai gali atrodyti kiek įžeidžiantys ar truputi naivūs. Šiaip yra keletas būdų keblesniems atvejams. Pvz.: galima sveiką natą parašyti viename sluoksnyje (balse) kitame balse šią vertę "suskaldyti", atskiras dalis patekstuoti, o po to natas "paslėpti". Liks sveikoji su keletu skiemenų (nes brūkšnelis automatiškai permeta prie sekančio ženklo). Vadovaujantis panašia logika galima prisigalvoti įvairiausių "dyvų" ir be vargo išspręsti visas problemas. Sunku tikėtis, kad programos absoliučiai visus atveju darytų automatiškai. Tai, ko neįkanda automatas, dažniausia retai pasitaikantys nestandartiniai atvejai, todėl reikia nepatingėti pasukti galvą, kaip "apgauti" programą. Čia ir sveika nuovoka ir nuojauta reikalinga. daugiau ne ką ir bepridursiu.

Sėkmės!
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
Tadas (IP Logged)
May 13, 2004 08:02AM

Mieli kolegos,
Labai atsiprašau, kad jau senokai neįsijungiu į jūsų diskusijas. Šiuo metu esu labai suspaustas laike ir, nors nuolat paskaitinėju Jūsų žinutes, nelabai randu laiko į jas atsakyti.
Elektroninė natų biblioteka iš tiesų reikalauja nemažai resursų (visų pirma vietos serveryje). Manau, ponas Rimas galėtų Ā„pramuštiĀ“ kiek tos vietos jo minėtame puslapyje, bet jame truputėlį svetimai atrodytų kūriniai pvz. chorui (juk puslapio pavadinimas deklaruoja dūdas). Manau, tokia biblioteka turėtų jungti visus žanrus, lygius ir pan. Tokiu būdu puslapio populiarumas būtų kur kas didesnis. Vadinasi, prireiktų iš ties nemažai vietos serveryje. Taip pat ir rėmėjo ar globėjo, nes didesnis megabaitų skaičius serveryje yra gana nepigus. Tokio puslapio techniniai sprendimai, mano manymu, yra du.
1. Publikuoti kūrinius notacijos programų formate. Privalumai Ā– mažas failų dydis, galimybė pamatyti ir išgirsti kūrinį Ā„on lineĀ“. Trūkumai Ā– paprastam vartotojui prireiks persisiųsti ir instaliuoti ne vieną Ā„viewerįĀ“ (bent jau Sibelius ir Finale), tam, kad galėtų matyti visus failus.
2. Publikuoti natas populiaresniais standartais (pvz. pdf ar kokiu nors grafiniu standartu jpg ar pan.). Šalia galima pateikti midi failą pasiklausymui (štai čia replika ponui Apuokui dėl konvertacijos ar Ā„playbackųĀ“). Privalumas Ā– nereikia siųstis ir instaliuoti specifinių programėlių. Trūkumas Ā– didesnė failų apimtis.
Dėl puslapio sukūrimo,- gal man ir pavyktų prikalbinti vieną programuotoją (kuris, beje, yra ir muzikantas), bet tai jau kitas etapas. Na, o papildyti biblioteką galėtų studentai, turintys privalomas instrumentuotės paskaitas, ar netgi mokytojai, rengiantys metodinę medžiagą, bei kiti entuziastai. Nepaminėjau dar vienos, manyčiau, svarbios priežasties, susijusios su tokio puslapio kūrimu, tai - kopijavimo prevencija. Kai muzikantai patys Ā„įdės prakaitoĀ“ į kūrinio sukūrimą/užrašymą, tikėtina, kad šie kur kas rimčiau pažvelgs į profesionalų kompozitorių, aranžuotojų ar leidėjų darbą , ir, galbūt, mažiau užsiims masišku piratavimu.
O MIDI klaviatūra, drįsčiau prisipažinti, man prabanga. Namuose stovi pianinas, rojalis, keli akordeonai, taigi, dar viena klaviatūra Ā– jau kiek per daug. Neneigiu, kad tokios klaviatūros panauda yra didelis komfortas. Mane patį kurį laiką gundo alternatyvūs variantai pvz. Creative prodykey, t.y. standartinė kompo klaviatūra+MIDI klaviatūra viename korpuse, arba usb Ā„pianinaiĀ“. Šios alternatyvos yra ženkliai pigesnės ir kompaktiškesnės už standartinius MIDI Ā„keyboardusĀ“.
Taigi, kol kas informaciją įvedinėju iš klaviatūros (bet pele tikrai nebaksnoju).
Sibelius įdiegė gana paprastą įvedinėjimo iš kompiuterinės klaviatūros būdą Ā– pasižymima vieta, nuo kurios norite rašyti, ir, paspaudę klaviatūros keypade atitinkamą natos vertę, renkate natas raidėmis (ABCDEFG). Skirtingai nuo Finale filosofijos, kuomet užduodi aukštį, o po to vertę, šis būdas (įvedinėjant iš klaviatūros) daug racionalesnis. Sibelijuj natos vertę keiti tik tuomet, kai ji pasikeičia (pvz. rašėte šešioliktinėmis, o prireikus aštuntinių, paspaudžiate atitinkamą mygtuką). Konstatuojant situaciją, galiu pasakyti, kad, naudojantis MIDI klaviatūra, Ā„sutaupoteĀ“ paspaudimų tik tuomet, kai yra didesni nei kvarta šuoliai (naudojantis kompo klaviatūra, natos automatiškai rašomos artimiausiu intervalu, todėl kartais tenka natą Ā„nusikeltiĀ“ oktava žemyn ar aukštyn. Tai daroma Ctrl+ rodiklytė aukštyn/žemyn), taip pat, kaip naudojant alteraciją. Vadinasi, prieš įvedant natą, reikia paspausti dar vieną mygtuką. Pažymėtina, kad labai patogu iš klaviatūros rašyti akordus. Vienas būdas Ā– viršutiniais skaičiukais pridedant intervalą aukštyn, pvz. tercija -3 , arba, jeigu laikote Shift, Ā– žemyn. Kitas būdas Ā– laikant Shift, nuspausti natos simbolį (raidę). Taigi, nesu tikras, bet manau, kad ponui Rimui iš MIDI klaviatūros pavyktų užrašyti akordą laikant Shift klavišą.
Nežinau, ar yra tokia funkcija Finale programoje, bet Sibelijuj aš dažnai naudojuosi Repeat funkcija, kuomet paskutinę užrašytą natą/akordą, ar pažymėtą fragmentą paspaudus R, programa pakartoja tai, ką tu jau užrašei (vadinasi jei jau parašei akordą paspaudi R ir jo rašyti jau nebereikia).
Dėl barokinių partitūrų ar rečitatyvų užrašymo ( Sibelius programa ) , tai nereikia nieko Ā„slėptiĀ“ ar Ā„apeidinėtiĀ“. Naudokite nestandartinius taktus (CREATE>BAR>OTHER), jei reikia rašykite dvigubas natas (antroji keypad lentelė), keiskite natos Ā„galvutęĀ“ (Properties lange notes skyrelyje), ar kad ir šriftą (House style>Edit all fonts). ƞodžius rašykite naudodamiesi (CREATE>TEXT>LYRICS arba sutrumpintai Ctrl+L).Tai speciali funkcija dainuojamo teksto užrašymui. Paspaudus brūkšnį ar tarpą, automatiškai Ā„keliaujamaĀ“ prie kitos natos. Jei jums reikia brūkšnio ar tarpo prie tos pačios natos (pvz. brūkšnys yra gramatinės skyrybos ženklas, arba keli žodžiai Ā„ant vienos natosĀ“), laikykite Ctrl ir paspauskite brūkšnį/tarpą. Tokiu būdu programa neperšoks į kitą natą. Atstumai tarp natų susistumdys automatiškai.
Kitas mano komentaras ...apie programų lituanizaciją. ...Visiška nesąmonė. Pabandykite išsiversti bent keletą specifiškesnių meniu punktų ir panaudoti jį kontekste (sakinyje). Pvz. klišės lange, linijų skirsnyje, pakeiskite segtukų reikšmes (kalbama apie Ā„pagal nutylėjimąĀ“ reikšmių pakeitimą). Taigi, kitą kartą geriau nežinoti tiesioginio vertimo. Antra, programose galima naudotis klavišų kombinacijomis (kurių, reikia pabrėžti Ā– apstu). Ir pamėginkite įsiminti, kad, norint nustatyti ženklus, reikia spausti K (kur kas lengviau, kai žinai, kad šia raide prasideda funkcijos Key Signature pavadinimas). Pradžioje gal kiek sunku įsiminti angliškus terminus, bet tai tik į naudą, be to, kur kas lengviau atsiminti žodžius ar jų junginius, nei pavienes raides. Dar pridursiu, kad prakutęs programų vartotojas beveik nesinaudoja meniu, o būtent minėtosiomis klavišų kombinacijomis.

Taigi, tą kartelį tiek, linkiu sėkmės!!!
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
**Rimas G. (IP Logged)
May 13, 2004 05:18PM

P. Tadai ir kolegos,
Keletas "bibliotekinių" pastabų. Publikuoti visgi būtų patogiausia notacijos programų (*MUS: sib.) formatais, nes kas jau prisikas prie šios informacijos, be problemų pagal nurodytus linkus galės parsisiųsdinti visus reikiamus View'erius. Terliotis su PDF ir MIDI files per didelė prabanga, pagaliau galima free failus duoti programų standartais, o komercinių anonsą fragmentais PDF ir MIDI. Visiškai pritariu nuomonei, kad tai turi būti "neutrali" žanrų prasme svetainė. Malonumas, suprantama, būtų nepigus, nes visą tą maxiną reiktų administruoti, ne tik už Gb serveryje mokėti. Reiškia reikalingas finansavimas. Esmė ne suma, bet finansavimo ir kažkieno atsakomybės principas. Kažkas turėtų būti suinteresuotas. Kad ir lietuviškos muzikos sklaida. Sakau "kažkas", nes šiandien reikia dar surasti, kam "parduoti" idėją. Prognozuoju, kad "profams" iš kompozitorių sąjungos pasirodys per žema publikuotis šalia nediplomuotų ir t.t. Kaip tada suderinti "poleznoje s pryjatnym"? Daugiau nenoriu svaičioti, nes nesu Ostapas Benderis ir apie Vasiukus nesvajoju. Tačiau, norint rezultato, manau dabar svarbiausia sugalvoti realiai: kam gali būti naudinga ir įdomi ši idėja, nes idėja viena pati neišgyvena. Ją reikia ir pamaitinti. Tik entuziazmas - pernelyg dietiškas maistas.

Trumpai apie MIDI keyboard'us. Tadai, geras stalius stengiasi įsigyti gerą kirvį, piūklą ir kaltą. Pats kirvis, kaltas ar geras piūklas atgrubnagiui gal ir prabanga. Koks skirtumas su kuo niekalą daryti. Tačiau, jei stalius tikrai geras, .... tolesnės loginės sekos nėra prasmės betęsti. Taip, daug ką galima padaryti ir be MIDI, tačiau... Jei netiki, pasiklausk savo tėvo (apie stalių ir t.t). Ir šnapsą blogą begerdamas pijokas greičiau sveikatą prageria. Kadangi rimtai su audio nedirbu, "krūtesnė" už SB Live audio korta man taip pat atrodo prabanga (kuriai vistiek ryšiuosi), ypač kai tiek visko ir be jos reikia, tačiau, kai užkuriu REASON arba CUBASE ir gerus norus ima užmušinėti "latency time" ir apskritai resursų stoka, suprantu kiek be tos "prabangos" prarandu. Na nenumirsi nuo tokių praradimų, bet ir blogu staliumi nesinori būti... Jei užsiimsi tik notacija, brangus MDI kontroleris nėra būtinas. Pakanka 4 oktavų įrengino be aftertouch ir pribumbasų. Tai nėra labai brangūs įrenginiai, ypač jei nekeli didelių reikalavimų pačios klaviatūros (klavišų prasme) kokybei. Va, pilnos išmieros fortepiononė klaviatūra ne pianistui tai jau tikrai prabanga. Aš naudoju 48 klavišų RolandED PC-180A MIDI keyboard controller. Mokėjau parduotuvėje 640 LTL ir esu visiškai patenkintas. Kairtais sukirba mintelė, kad gal geriau būčiau pas p. Dalių ką nors panašaus iš "Evoliution" įsigijęs. Truputį pigiau ir moduliaciniai ratukai racionaliau padaryti, tačiau per vėlai pamačiau galimybę (pirma buvo Rolandas, paskui tik internetas).
Dar apie notaciją. Visos Finalistų - Sbelistų "kovos" senai nebeturi prasmės. Vien dėl to, kad nuo Finale perėję į Sibelijų tebegyvena dar keletos metų senumo įspūdžiais ir visi priekaištai ir lyginimai dažniausiai paremti pasenusia patirtimi ir informacija. Tai ką rašo p. Tadas apie Sibelijaus operacijas, Finale viską daro analogiškai. Taip pat galima kadencijas rašyti ir nieko "neslepiant", tiesiog pakaktų išjungti takto užpildymo tikrinimo opciją, tačiau to nedaryti yra keletas priežasčių, viena iš jų - galimos komplikacijos maketuojant ir t.t. Paspaudus <Caps Lock> rašymo metodika MIDI keyboard'u tampa analogiška Sibelijui, Simple Entry taip pat numatyta galimybė rašyti "Sibelijaus" metodika ir t.t. Tie maži skirtumai ir privalumai tarp programų yra visiškai neesminiai. Kaip kiek anksčiau pastebėjo p. Tadas, Finale - sibeliškėja, Sibelius - finalėja. Rašymo metodikose tikrai nėra jokių keblumų. Vieniems priimtinesnė platesnė automatizacija, kiti gi mėgsta pasikliauti labiau savo poreikiais ir norais.

Sekančią žinutę rašančiam siūlau pradėti naują skyrelį. Gal būtų gerai ir tą patį pavadinimą palikti, tik pridėti indeksą "2".

Sėkmės visiems!

Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
Leonas (IP Logged)
February 04, 2005 03:06PM

Labas Ponai, Kas vyksta siame forume nera svetima. Viskas labai smagu, kad yra tokiu vietu. Butu malonu bendrauti sus natografais dirbanciais su Score (TM). Idomu pasidalinti gerais pasiekimais ir problemomis, jei tokiu pasitaiko:). Sekmes.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
**Rimas G. (IP Logged)
February 04, 2005 03:40PM

Su Score kiek retesnis atvejis.
Žinau, kad Lietuvoje kai kas yra bandęs dirbti su šia programa, tačiau nieko konkrečiau negaliu pasakyti.
Score problematika galima pabandyti padiskutuoti su rusais tinklapyje

http://www.areo.ru/

Daugiau niekur nesu nei matęs, nei girdėjęs, deja.
O jei ir šiame forume Score'istai ras sau kampelį, nuo to tik visiems geriau.

**Rimas G.
Re: NOTACIJOS PROBLEMOS
Leonas (IP Logged)
March 03, 2005 12:31PM

Labas!

Rimai, reikalingas natografas nemazam darbui su Finale. Ar imanoma tiketis Jusu ir sio forumo dalyviu pagalbos sprendziant sia, malonia problema.

Pagarbiai, Leonas
Sorry, only registered users may post in this forum.