midiaudio logo

Dar karta apie Drum-Set notacija

aldas d. (IP Logged)
March 31, 2008 10:33AM

Sveiki visi:)

Siame forume buvo siek tiek rasyta apie Dru-set notacija. kadangi pats groju musamaisiais instrumentais, noreciau pasidalinti keliais pastebejimais del patogesnio (bugnininkui) bugnu natu uzrasymo. Zinoma, tai mano subjektyvi nuomone, taciau tikiuosi, kad mano pastebejimai instrumentuotojui, kompozitoriui ar aranzuotojui pades geriau suprasti instrumento specifika ir problemas, su kuriomis susiduria bugnininkas skaitydamas nauja kurini is lapo. ( Bus kalbama apie orkestrini ar big bendini Drum-seto uzrasyma).

1. Tempas ir stilius.

Is patirties zinau, kad bugnininkui mazai ka sako tokie tempo apibrezimai kaip Moderato, andante ir pan. Todel tikslus arba bent jau apytikslis tempo nustatymas tikrai palengvina isivaizdavima, kaip skambes kurinys. (Pvz. ketvirtine lygu 120 ir pan.)
Ta pati galima butu pasakyti ir apie tikslu stiliaus apibrezima. (pvz. swing, fox, waltz, bossa ir pan). Tikslumas svarbu, nes daznai tik pradejus kurini ir isgirdus bass linija paaiskeja, kad reikia groti kitoki ritmini piesini, nei jis buvo nurodytas. (pvz. kurinyje nurodytas valsas, o reikia svinguoti, t.y. groti jazz valsa. Arba nurodyta samba, o reikia groti salsa ir pan.)

2. Pasikartojantis ritminis piesinys.

Dazniausiai Drum-seto pagrindinis ritmas buna vienataktis. Tikrai neverta ta pati takta, t.y. ritmini piesini rasyti kiekviename takte. Uztenka uzrasyti viena takta, o veliau taktus zymeti zenklu, panasiu i procentus uzrasant takto eiles numeri (skaiciu). Beje, svarbi pastaba: Bugnininkas dazniausiai muzika skaiciuoja kvadratais (dazniausiai po 8 taktus), todel antras taktas turi ir buti pazymetas kaip Antras. T.y. po pirmo takto, kuriame uzrasytas ritminis piesinys, sekanciame takte turetu buti skaicius 2 o ne 1. (taip yra todel, kad grodamas pirmaji takta bugnininkas jau pradeda skaiciuioti kvadrata)

3.Sluoksniai.

Grodamas orkestrines partijas daznai randu Drum-seto partija uzrasyta viensluoksnineje konstrukcijoje, t.y. kai visi instrumentai skambantys vienu metu (pvz. lekste, snare ir bass drum) sukabinti ant vieno natos kotelio. Toki muzikini teksta skaityti pasidaro nepatogu, nes susmulkejus ritminei fakturai, ritminis piesinys primena makalyne.
Todel siulau Drum set partija rasyti dviem sluoksniais (layer) kai virsutinis sluoksnis Hi-hat arba R.C (didzioji lekste), o apatinis - snare ir bass drum). Noreciau pagristi, kodel butent toks issluoksniavimas:
Desine bugninko ranka groja Hi-hatu arba lekste pasikartojanti ritmini piesini, todel ir nereikia kazka sudetingai skaiciuot. Tiesiog groji sau astuntines, ar sesioliktines ir daugiau del desines rankos nesuki sau galvos. Tuo tarpu Bass drum ir snare sudaro visa ritmini pagrinda, ir ju ritmini piesini skaityti uzrasyta atskiru sluoksniu pasidaro daug lengviau, nes nesimaiso Hi-hat ar lekstes partija.
Beje, visiskai nesvarbu, kurioje ank kurios penklines linijos uzrasytas konkretus bugnas. Svarbiausiai, kad isliktu standartine konstrukcija, t.y. virsutinis balsas - Hi-hat arba lekste, vidurinis - snare, o apatinis Bass drum. Dar viena pastabele: Butu gerai, kad rasantysis Drum -set natas nurodytu, kuom groti.( Cia sneku apie Hi-hat ir lekste ) Juk ,dazniausiai, buna uzrasyti tik kryziukai, o kuom groti ne. Visa tai buna paliekama bugnininko skoniui. Zinoma, sis nurodymas nebutinas, taciau, jei kompozitorius ar aranzuotojas nori atlikimo tikslumo, jis turetu virs kryziuku uzrasyti H.H. arba R.C. (Hi-hat arba Ride Cymbal)

4.Grupavimas ir ritmine pulsacija.

Bugnininkas, grodamas ritmini piesini ,dazniausiai remiasi ismoktais ritminiais sablonais. Neteisingai sugrupuotos natos bugnininkui sukelia klausimu, kaip akcentuoti, arba tiksliau, kaip ritmiskai pulsuoti uzrasyta ritma. PAVYZDYS: 4/4 metras.Ritmas- paprastas beat. Hi-hatas sugrupuotas po 4 natas.
Bugnininkas grodamas ritma BEVEIK VISADA akcentuoja pirma grupes nata. Siuo atveju jis akcentuos taip: 1(234) .. 1(234) ir t.t. O Beat iprasta groti pulsuojant 1(2).. 1(2) ir t.t. Zodziu, daug paprasciau siame konkreciame pavyzdyje Hi-hata grupuoti po dvi, o ne po keturias natas.


Tiesa, prisiminiau. Dar viena pastabele.. Drum-set partija lengviausiai skaitoma,kai ji buna skaidri, t.y. neperkrauta. Venkite pauziu. Geriau uzlyguokite natas.

Sios pastabos,zinoma, yra smulkmena profesionaliam bugninikui, taciau rasant Drum-set partija, tarkim, vaiku puciamuju orkestrui, vertetu apie tai pamastyt.

Tai tiek.

Aciu uz demesi:)

Aldas
Re: Dar karta apie Drum-Set notacija
**Rimas G. (IP Logged)
March 31, 2008 02:17PM

Iš tiesų vertingi patebėjimai bei pamąstymai.

Apskritai perkusijos užrašymas yra palyginti komplikuotas dalykas, nes tiesiogiai priklauso nuo paties rašančiojo "raštingumo" mušamųjų specifikoje apskritai ir lygiai tiek pat nuo grojančio iš natų perkusisto/drums'isto muzikinio raštingumo tiesiogine prasme. Dažniausiai dėl šių keblokų priežasčių tai paliekama savieigai, nes retas kolektyvo, ypač saviveiklinio, vadas apskritai pasidomi kas ir kaip parašyta mušikui ir ką šis groja. Nuo sovietinių "vokalinių - instrumentinių laikų" laikoma, kad mušikas "turi laikyti ritmą". Už ko jį laikyti? Už kurios rankenėlės? Ir turiu ne vieną graudų pavyzdį, kai "idealiais ritmo laikytojais" vertinti žmonės visiškai buvo bejėgiai elementariose ansamblinėse situacijose grojant kitokią muziką. Dar daugiau. Klaikiausia situacija, kai susirenka į dainų šventę masinis orkestras, kur ne vos kiekviename kolektyve mušikai bando "laikyti ritmą" kaip kas išmano, "iš kepurės", nors natos parašytos konkrečiai.
Su daugeliu teiginių visiškai sutinku, tačiau dėl kai kurių praktinių nuostatų verta padiskutuoti.

<<Drum-set partija lengviausiai skaitoma,kai ji buna skaidri, t.y. neperkrauta. [b]Venkite pauziu. Geriau uzlyguokite natas.[/b]>>
Absoliučiai sutinku dėl DS partijos skaidrumo, tačiau dėl pauzių...
Mano "natų raštininko" ilgametė praktika daug kartų patvirtino, kad kuo paprastesnhė faktūra, tuo tiksliau skamba sumanytas muzikinis piešinys. Yra notacijoje tokia kategorija, taip vadinamoji "senoji mokykla", kur labai daug sinkopių ir prie jų masė artikuliacinių ženklų, kurių gausybėje dažnai sunku beišskaityti rašiusiojo sumanymą. Ypač melodiniams instrumentams. Muzikos piešiniui ilgainiui tampant labiau sudėtingu bei sinkopuotu, su Fusion atsiradimu kiek keitėsi ir notacijos filosofija. Tada praktiškai ir galutinai susiformavo vadinamas "amerikoniškasis" Drum Set'o užrašymo stilius, paremtas "vieno kotelio" principu. Tai taip pat ryškiai atsispindėjo ir kitų instrumentų notacijai, kai buvo pasirinktas ne uolaus "sinkopavimo" metodas, o užrašymo stilius "what you hear". T.y. ilga nata - iga, o trum pa - trumpa, jei tyla, nors ir trumpa, tai reali pauzė, nepriklausomai nuo to, kokioje takto pulso vietoje beatsirastų. Šiuo atveju "what you hear" faktūrą padaro daug skaidresnę, išlaisvina nuo sunkiai suskaitomų abrakadabrinių sinkopių pynių šifravimo. Iš esmės lieka trumpa/ilga akcentuota arba neakcentuota nata. Prie to, matyt, reikia priprasti, tačiau toks užrašymo būdas yra daug universalesnis, leidžiantis net užkietėjusiems "klasikams" tekstą pagroti iš principo teisingai.
Bet kuriam mušikui pauzė stipriojoje ar stiprenėje takto dalyje automatiškai reiškia sinkopę. Kadangi po smūgio garso tąsos problema DS egzistuoja pakankamai retai (tada taip ir būna specialiai užrašoma), o crush sustain suveikia automatiškai, laikyčiau, kad formali sinkopacija DS, kaip ir kitos perkusijos, notacijoje yra gal ne visiškai korektiška bei universali.
Dėl "vieno kotelio" notacijos principo.
Nesu sutikęs konkrečios informacijos dėl tokio užrašymo stiliaus motyvacijos, tačiau manau, kad tai tiesiogiai susiję su instrumentinės notacijos unifikavimu apskritai. Ir nelaikau, kad tai yra blogai. Kaip universalų pavyzdį imkime fortepioną. Visa, kas atliekama viena kuria nors ranka iš principo penklinėje užrašoma "vieno kotelio" principu, išskyrus aiškios balsų polifonizacijos atvejus. Kaip ten garsai bepasiskirstytų tarp atskitų prištų, visviena iš kotelių matyti aiškus ritminis piešinys. Todėl, jei DS traktuojame kaip konkretų unifikuotą instrumentą, o ne atskitų būgnų, pasitaikiusių atsitiktinai po ranka, kratinį ar rinkinį, vieno kotelio principas visiškai priimtinas. H.h. ar R.C. gal ir visiškai nebūti rašyti atskitu sluoksniu, iš anksto žinant, kad jų piešinys vistiek bus ostinato. Kas kam konkrečiai patogu, nepatogu ar būtų patogiau - čia diskusijų klausimas, tačiau bendras susitarimas, kaip suprantu, priimtas tarptautinėmis notacijos standartų konvencijomis. Lygiai taip pat apibrėžtos ir konkrečios konkrečių D.S. elementų vietos penklinėje, todėl, jei tik standartai nėra keičiami, lyg ir nebėra reikalo specialiai žymėti, kur H.h, kur S.D., kur R.C. ir pan.
Dėl pasikartojančių taktų žymėjimo. Nežinau kodėl, kokia filosofija besivadovaujant, tačiau visi plug-in'ai parengti taip, kad pirmoji pasikartojanti grupė žymima numeriu "1", o ne "2". Todėl čia, matyt, geriausia išeitis - pieštukas. Beje, visi muzikantai visada kažką žymisi. Va, mokėčiau programuoti, tada tikrai padaryčiau "teisingą" plug-in'ą besikartojantiems taktams žymėti. Bet mano protelis, deja, tam nelabai tikęs... kaip ir daugelio profi programuotojų rašyti natomis.

Tai va tokie reikalai su mušikų notacija. Beje, man taip, pat reikėjo pasistengti, kad įprasčiau,jog B.D. pirmajame tarpe , o ne po penkline , S.D. Virš, o ne ant trečios linijos, lygiai kaip ir H.h. ne ketvirtame tarpe...

**Rimas G.



Edited 1 time(s). Last edit at 03/31/2008 02:23PM by **Rimas G..
Re: Dar karta apie Drum-Set notacija
aldas d. (IP Logged)
April 01, 2008 12:12PM

Sveiki visi ir p.Rimai.

Kazkodel tikejausi parases savo komentara sulaukti Jusu demesio ir neapsirikau:) Zinoma, diskutuoti butina. Itin gerbiu jusu patirti ne tik natu rasyme bet ir kompozicijoje ir instrumentavime, todel diskusija su Jumis,manau, bus naudinga visiems, tiek "natu rasytojams" tiek bugnininkams.(diskusijose gimsta tiesa?). Beje, kaip Jus ir kiti forumo dalyviai yra rase, sis forumas ir turetu buti skirtas ne tik del klausimu apie Finale, Siba ir ir pan., bet ir padiskutuoti bei pasidalinti pastebejimais ir patirtimi.
Del dainu sventes...:) Turiu prisipazinti, kad skaitydamas Jusu komentara apie "masuotes" nesusilaikaiu nenusisypsojes.:) Nors, tiesa pasakius, vaizdas is ties klaikus... Vienas Jums gerai pazistamas klaipedietis bugnininkas E.F. tai pavadino "saudymo poligonu".. Negaliu su juo nesutikti. Taciau, nemanau, kad cia vien tik "ritmo laikymo" problema. Priezastys daug proziskesnes. Taip, natos buna, ir beje, konkrecios. Taciau jas turi tik 30% bugnininku... Kiti ziuri per peti, ir bando kazka pagrot, dar kiti tas natas mato pirma arba antra kart, o treti - interpretatoriai, manantys,kad jie geriau zino, kaip turi skambeti konkretus kurinys. Dar yra kategorija bugnininku, (dazniausiai jaunimo), kurie nori pasirodyti, parodyti savo technika, ir vietoj konkretaus ritmo ,atsiprasant, pradeda malti s..., t.y. groti vos ne solo. Turiu prisipazinti, kad del to as (ir ne as vienas) stengiuosi isvengti (t.y.nusiplauti) masuotes. O jeigu pabegti neiseina, bandau tik simuliuoti grojima. Vis tiek visu neperreksi, todel draskytis ir dar viena balsa "ideti" i bendra kokofonija neverta... Tokios realijos, visai neguodziancios...
Beje, paskutiniu metu pastebejau, mano manymu, teigiamas permainas svenciu organizavime.Organizatoriai sodino "savo" bugnininka prie D.S ir tokiu budu isprende "saudymo poligono" efekto.(pav. Panevezio "Garsas").Sutinku, kad galingai ir graziai skamba jungtinis dudu orkestras, taciau manau, kad jungtinis "musiku" kolektyvas skamba nekaip (nebent LABAI surepetuota ir pasidalinta atskirom partijom. Unisonas ne visada pasiteisina). Paskutiniu metu visus bugnininkus suvaro i viena banda. Tai siek tiek pagerino situacija, taciau iki tobulumo dar toli. Kodel, jau rasiau..
Dabar rimciau. Del pauziu ir uzlyguotu natu.
Gali buti, kad per skubejima nevisai taisingai issireiskiau.. Sutinku, kad rasant sinkopes (ypac melodiniuose instrumentuose) jos(pauzes) reikalingos. Kaip pavyzdi galima paimti bet kokia be-bopine tema (arba S.Rollins). Uzlyguotos natos cia netinka ne tik del stiliaus specifikos, bet ir del greito tempo(bopas). As norejau pasakyti, kad D.S. uzrasyme reiketu vengti smulkiu,pvz. sesioliktiniu pauziu, nes jos tik sutirstina faktura. Beje, Jus pats apie tai jau rasete (sustain po crash ir jo nebuvimas kituose bugnuose). Juk visiskai nesvarbu, ar solinio bugnelio partijoje bus uzrasyta ketvirtine, ar, tarkim, sesioliktine nata. Vistiek skambes taip pat.
Del sluoksniu ir tarptautiniu notacijos standartu.
Labai gaila, kad siame forume neimanoma ideti natu teksto pavyzdziu (arba as nemoku), nes tiksliai suformuluot minti yra ganetinai keblu. Galeciau pasakyt tik tiek, kad man asmeniskai (ta jau rasiau anksciau) patogesnis dvisluoksnis D.S.uzrasymas. Jus lyginate D.S. su fortepijonu, kaip universalu. Kagi, butent taip as ir isivaizduoju D.S., t.y. kaip dvibalsi ar net tribalsi instrumenta.(ritmu linijas traktuoju kaip polifonija). Todel manau, kad balsu (ritmines linijos) issluoksniavimas skaityti patogesnis.Manyciau, kad viskas priklauso nuo situacijos, t.y. nuo konkretaus ritminio pavyzdzio. Trumpai tariant, as manau, kad pati ritmini piesini reiketu uzrasyti dvisluoksneje, o ,tarkim, solo, viensluoksneje konstrukcijoje. Be konkreciu ritminiu pavyzdziu savo teiginio dabar argumentuoti negaliu, bet pries mazdaug metus as "priverstinai":) rasiau sioki toki darbeli apie musamuosius instr., kuriame nagrinejau ir sia tema. Tame darbelyje yra ir pavyzdziai, todel, jeigu Jums idomu, galiu ji Jums atsiusti i pasta.
Toliau, apie tarptautinius standartus.
Vakar perverciau apie 15 musamuju instrumentu mokyklu. Tenka konstatuoti, kad radau 15 D.S. uzrasymo standartu...Kiekviena leidykla D.S. uzraso savaip, pirmame puslapyje nurodydama Drum key (t.y. koks bugnas kur ir kaip pazymetas). Sios mokyklos dazniausiai amerikietiskos, ir kai kurios is ju (autoriniu mokyklu) isleistos tais paciais metais. Netgi mano mylimo bugniniko D.Weckl pametines autorines mokyklos (kiek atsimenu "Back to basic" (1998) ir "Next step"(1999)) skiriasi savo drum key... beje, vienoje is ju D.S. partija uzrasyta viensluoksneje, kitoje, dvisluoksneje konstrukcijoje... Gal JAV nepripazista tarptautiniu standartu? O gal dar tu standartu tik iesko?
Kadangi amerikieciai sau leidzia:) rasyti natas, kaip jiems patogiau, tai gal ir mums, lietuviams, galima pamastyti ir paieskoti patogaus D.S. uzrasymo? Kaip suprantu, Finale ir Sibelius automatiskai siulo "savo" drum seto uzrasyma.. O gal galima ji pakeisti? Jeigu taip, tai kaip? Patarkite, p.Rimai. Klausiu todel, kad noriu isleisti natu knygute skirta D.S. (dirbu su Finale 2006)
Dabar del konkretaus bugno (arba lekstes) zymejimo.
Zinoma, visiskai nebutina zymeti snare ar bass drum. Klausimas tik del Hi-hat ir R.C. Rasydamas apie tai as norejau akcentuoti "skaitymo is lapo" tiksluma. T.y. dazniausiai tiek Hi-hat tiek R.C. buna pazymeti vienodu kryziuku ir toje pacioje penklines vietoje. Tik grodamas antra ar trecia karta as prisimenu, kur yra viena, kur kita muzikines formos dalis (vadinkime uzdainiu ir priedainiu). kaip iprasta, priedainyje, arba kitaip tariant, antroje, arba kulminacineje kurinio dalyje dazniausiai bugnininkai groja ne Hi-hat o R.C. Piestuka galima tureti ir pasizymeti, tai zinoma smulkmena. O jeigu groji koncerte is lapo be repeticijos?(taip buna labai retai). Be to,pasirinkimas ar groti H.H. ar R.C. paliekamas grynai bugnininko skoniui.. Suprantu, kad tai smulkmena, bet is tokiu smulkmenu mes turime interpretavimo "sedevrus" dainu sventes masuotese.:)
Del pasikartojanciu ritminiu taktu... As taip ir itariau, kad ne is piktos valios, o del ne netobulo plugino egzistuoja si klaida. Ka gi, teks pasidrosti piestuka(:P)

su pagarba

Aldas
Re: Dar karta apie Drum-Set notacija
**Rimas G. (IP Logged)
April 01, 2008 03:12PM

Pratęsiant mintį.

Iš esmės galima traktuoti, kad nei Finale, nei Sibelius primygtinai "nesiūlo" vieno kotelio notacijos DS. Ten tiesiog taip suformuotas percussion map, tačiau rašymo technologiją galima rinktis kokią tik širdis geidžia. Tiesa, Finele percussion map ir pačių natų grafikos redagavimas išspręstas gerokai lanksčiau. Tačiau iš pirmo žvilgsnio vistiek atrodo painokai.
Dar apie sluoksnius. Suprantama, kai faktūra riminiu požiūriu smarkiai "polifonizuota", kad ir tipo "triolė per duolę", be sluoksnių neišsiversi. Tačiau net ir pradinukui aišku, kaip užrašyti populiarų piešinuką "tum-tum-čiak-tug-dug-dum-čiak-ps". Ir tam visai nebūtini keli sluoksniai. Nesu nusistatęs kategoriškai už vieną ar kitą būdą. Tiesiog visada reikalingas sveikas protas ir kuo aiškesnis informacijos pateikimo būdas. Kad kuo mažiau reiktų spėlioti ar skaityti "tarp eilučių".

Labai seniai, kokiais 1978-80 metais man teko bendradarbiauti su latvių legendiniu būgnininku Mariumi Briežkalnu. Tiesiog grojom kartu, o aš dar ir rašinėjau. Tada kaip tik dar nebuvau susipažinęs su "vieno kotelio" notacijos principu. Jėzaumarija, kiek mes vargdavom... Beje, kai kurios leidyklos, tiek amerikonų, tiek ir europiečių, sąmoningai laikosi tik savo standartų. tačiau tos, kurios natų rinkimui naudoja ir leidybai priima tik Finale ar Sibu rinktas natas, kaip taisyklė prisilaiko programos default standarto. Pvz.: De Haske.
Kita vertus, muzika grafikos požiūriu yra gana demokratiškas žanras. Todėl autoriai turi pilną teisę notuoti net ir įprastus standartinius dalykus savo nuožiūra. Ir kai kurie savom pozicijas atkakliai gina. kartais tai būna tiesiog iš arogancijos, informacijos trūkumo ar šiaip nežinojimo.
Vienžo, notacija apskritai, kaip ir perkusijai, šiandien nėra šventa karvė. tačiau kažkokios bent elementarios tvarkos reikia laikytis visiems. Ypač jei norim "susikalbėti" universalia muzikos kalba.
O drum key, kokiu grafiniu pavidalu bebūtų, tereiškia viena: neapibrėžto aukščio garsų notacija. Žinoma, galima visada duoti ir "drum key" DS raktą, tačiau vėl... jei jį skaito ir naudojasi tik koks... na, gal 0,01% sąmoningų muzikantų, vargu ar verta. Juolab, kad ir DS komplektacija yra gana individualus dalykas. Tiesa pasakius, to nedarau gal ir iš tingumo bei rutinos. tačiau visiškai sutinku, kad akademinio pobūdžio leidiniuose tai yra privaloma.
Dėl notacijos leidybinių standartų verta pasivartyti doc. Petro Jokubausko knygą http://forum.midiaudio.com/read.php?5,17153 tačaiu dabar nepamenu ar ten buvo atskira pozicija perkusijos notavimui.

Beje, specialiai pasidomėjau pasikartojančių taktų plug-in'u dar kartą. Pasirodo, veikia normaliai, tik yra kiek nepatogi naudojimosi specifika: prieš paleisdamas plug-in'ą turi pasižymėti VISUS taktus, įskaitant ir "pavyzdinį", kur notacija normali. Gyveni ir mokaisi...

**Rimas G.



Edited 1 time(s). Last edit at 04/01/2008 03:17PM by **Rimas G..
Re: Dar karta apie Drum-Set notacija
aldas d. (IP Logged)
April 01, 2008 09:43PM

Aciu p.Rimai. Kaip visada , negaliu su Jumis nesutikti... Man reikia dar viska "suvirskinti" ir permastyti...


Jus neatsakete i mano klausima, ar imanoma savaip pasidaryti Drum -set notacija(drum key) Finaleje 2006? o gal tai neimanoma?


Aldas
Re: Dar karta apie Drum-Set notacija
**Rimas G. (IP Logged)
April 02, 2008 10:42AM

Žinoma, kad įmanoma. Apie tai ir sakiau, kad iš pirmo žvilgsnio atrodo painokai. Išskyrus DS, visą likusią perkusiją performuoju.

Kaip tai daroma?

Su Speedy Entry (apie Simple Entry nieko negaliu pasakyti, nes nesinaudoju, tačiau turėtų iš principo veikti adekvačiai) išsirenki reikiamą perkusijos penklinę.
Pereinam į Staff Tool. Right click ant manipuliatoriaus virš "drum key". Pasirenkame Select Pecussion Map. Edit.
Jei Instrument List nebus nustatymo, kad tai Accoustic Grand Piano ir kad tai 10 MIDI kanale, Select Percussion Map komandos nematysite apskritai.
Dabar du keliai: jei naudojatės MIDI klaviatūra, norimą garsą renkatės su "listen" - paspaudus Listen, o po to norimo garso klavišą MIDI klaviatūroje dešinėje lentelės pusėje pasirodys pasirinkto instrumento nata, parodanti notacijos vietą. Ten pat yra ir redagavimo įrankiai. Natos vietą penklinėje galima nustatyti 'tempiant už mnanipuliatoriaus, lygiai kaip ir pasirinkti natos galvutės formą. Baigus būtinai padėti varnelę "Highlited note" ir spragtelti "Done".
Jeri nesinaudojate MIDI klaviatūra, reikės pasirinkti reikaimą instrumentą iš viso gausaus sąrašo. kitos operacijos analogiškos.

Iš pirmo karto gali ir nepavykti, tačiau empyriškai viskas gana greit stosis į savo vietas. Dabar atrodo paprasta, tačiau būten Percussion Map redagavimas man davėsi sunkiausiai. Reikėjo tiesiog laiko. Kita vertus, nebuvo ir kam paaiškinti, nes paprastai retas Finale naudotojas lenda tiek giliai.

**Rimas G.
Re: Dar karta apie Drum-Set notacija
aldas d. (IP Logged)
April 02, 2008 11:37AM

Aciu,p.Rimai.
Beje, jau minejau anksciau, kad ruosiu siokia tokia knygute, skirta D.S. Tai yra mano autoriniu pjesiu rinkinys su egzotisku deriniu, t.y. D.S ir fortepijonas.(sios pjeses skirtos vaiku muzikos mokykloms, konkreciai, egzaminams).Siuo metu surinkineju teksta is rankrasciu, ir drystu Jusu paprasyti,(jeigu galima:) perzvelgti sia mano kuryba ir nurodyti maketavimo klaidas. Suprantu, kad Jus itin uzsiemes zmogus, bet gal rastumet viena kita minutele?
P.S. kadangi esu visiskas naujokas darbe su Finale, aktyviai "medzioju" ivairia literatura susijuse su sia programa. Siuo metu parsisiunciau Lebedevo ir Trubinovo "Russkaja kniga o Finale". Kol kas, kiek varciau, man ji pasirode puiki. Kokia Jusu nuomone? beje, kazkur, siame forume isskaiciau, kad Jus turite kazkokios medziagos ir lietuviu kalba. Kaip supratau, ji rasyta Jusu... Ar imanoma ja gauti?
Dar karta dekoju.

Aldas
Re: Dar karta apie Drum-Set notacija
**Rimas G. (IP Logged)
April 02, 2008 01:57PM

Mielai pasidalinsiu viskuo, ką turiu.

Mano mail-as nepaslėptas. Parašykit, kad žinočiau kur siųsti. :)-D

O dėl peržiūrėjimo - kodėl gi ne. Gal tik ne visada pavyks tai padaryti labai operatyviai, kadangi vien pažiūrėjimas vargu ar ką duos ar pakeis. Šiuo atveju, manau, pakaktų pastudijuoti 1-2 failus, o paskui viską daryti pagal tam tikrą šabloną. Tik... 2006 pas mane jau seniai archyve ;), tačiau bendram reikalui tai neturėtų sukliudyti.

Sėkmės!

**Rimas G.
Sorry, only registered users may post in this forum.