midiaudio logo
Re: Apie soundchek'ą
ShadowLessss (IP Logged)
August 23, 2012 04:47PM

RimasG,visada prasom.

---------------------
http://www.mixing.lt
Re: Apie soundchek'ą
Dagis (IP Logged)
August 26, 2012 11:20PM

Laba diena,

Viską perskaičiau ir sakyčiau tai yra pirmas profesionalus dialogas/ginčas/tema šiame forume su labai nedaug nukrypimų, kurie visai gražiai įsipaišo į kontekstą. Leisiu sau pasisakyti, nes labai smagu ir malonu buvo skaityti. Iškart atsiprašau, kad ne viskas bus labai logiška.
Pirmas dalykas, kurį pastebėjau, kad tvyro lyg ir kažkoks minties ūkas, jog "rock" ritmo grupė ir garsistai eina išvien ir bando pakenkti orkestrui. Čia turbūt tokį įspūdį sudaro tai, kad garsistas ir ritmo grupės muzikantas be elektros yra niekas. Vienok, jei teisingai įsivaizduoju, ritmo grupės dominavimas privalo būti suvaldytas dar aranžuotojon ar kompozitoriaus juodraštyje. Čia iškart pastebėsiu, kad aranžuotojai bei kuriantys muzikantai Lietuvoje sunkiai susitvarko vien su ritmo grupe, ką jau kalbėti apie rašymą ritmo grupei IR orkestrui. Ir čia kalbu ne apie mėgėjus (padėk jiems Praamži), turiu galvoje Lietuvos klasikinės muzikos scenoje gerai žinomus žmones su aukštesniais už patį aukštį išsilavinimus.
Turbūt ne veltui sakoma, kad kartojimas yra mokslų motina (jei teisingai prisimenu). Kompozitorius ar aranžuotojas kartais prie kūrinio praleidžia iki kelių metų (na gerai, TV projektų atveju, gal ir mažiau), tada ilgą laiko tarpą tranko antausius dirigentui, kuris tiek pat laiko engia jau šimtąjį kartą grojančius muzikantus, kol išgauna visą kreatyvo grupę tenkinančius ppp ir fff. Generalinės repeticijos metu visi mano paminėti žmogiškieji elementai grosimą kūrinį žino skersai išilgai, bet generalinės repeticijos metu dažniausiai dar neaišku kas garsins visą šitą meną. Ateina koncerto diena - garso patikrai garso operatorius (ne režisierius!) turi tik 1.5 valandos. Kas tai yra palyginti su laiku, kurį atlikėjai praleido šifuodami kūrinį? Maža to, dėl organizatorių ir visų, finansinėje gradinėje esančių aukščiau už garso operatorių, asmenų bandymo sutaupyti, trūksta mikrofonų, neveikia kabeliai, pulto kanalai, o po sceną laksto ką tik garso režisūrą lmta baigę studenčiukai, ką tik apsigynę bakalauro darbą tema "7.1 taikymo perspektyvos ten kur nors...". O dar tas nuolatinis vėlavimas visko. Visi "močnesni" užrubežiniai projektai turi garso operatorių o ir režisierių jau nuo pirmų našių repeticijų. Jei pastarasis ir nemoka skaityti partitūros, tai per nesveiką repeticijų kiekį išmoksta bet kokio sudėtingumo kūrinius su visais niuansais, kurie įvyksta tarp aranžuotojo, dirgento ir orkestro. Koncerto metu jis žino, kaip kas turi skambėti ne todėl, kad baigė mokslus viena ar kita tematika, o dėl kartojimo. Tada dar paglavokim apie tai, kiek pastarasis garso operatorius gauna už savo darbą. Sakot finansai turi būti nesvarbu, o svarbu atlikti savo darbą gerai? Sutinku. Ir turbūt pas mus Lietuvoj šitas galioja labiau nei belekur kitur. Garso operatorius už kelis šimtus pats susikrauna aparatą, pats nuveža į vietą, viską iškrauna, sujungia, pataiso, kas neveikia, atsiveža, ką pamiršo arba ko nesudėjo už tai atsakingi asmenys, išklauso visų priekaištus, kokie Lietuvoj blogi garso operatoriai, tuo metu jau stato mikrofonus, išklauso keletą pamokų apie garsinimą iš tikrai nekompetetingų žmonių, tada pradeda garso patikrinimą nuo ritmo grupės, tuo visą orkestrą nuteikdamas galutinai prieš save patį, po patikrinimo išklauso pastabas ir papeikimus, dar pataiso kas neveikia, atgarsina koncertą "pagal save", nes jis tiesiog neturėjo gyvenime laiko išmokti skaityti partitūros, kaip kad orkestro dirigentas gyvenime neturėjo laiko išmokti teisingai suvynioti 15m ilgio xlr-xlr kabelį, ir išklauso praeinančių "žinovų" komentarus apie kaip jiems sėdint kažkur salės (atleiskit) šiknoj baubė žemi ir žemi viduriai... Na ir gale dar gauna pastabų iš dirigento ir aranžuotojo, kuriems salės šiknoj sėdėję "žinovai" sakė, kad...
Neseniai kalbėjau su vienu labai gerai žinomu klasikinės muzikos scenoje kompozitoriumi, kuris labai įdomiai pabylojo apie orkestrų koncertų filmavimų ir transliacijų skirtumus užsienyje ir Lietuvoje. Ir vėl gi pamatas buvo tas, kad Norvegijoj ar UK orkestro filmavimo REPETICIJOS vyksta paraleliai su orkestro repeticijom. O koncerto metu kiekvienas varganas operatorius atmintinai žino kada,ką ir kaip turės filmuoti. O kas pas mus? Humoro festivalis "Juokis" ir klasikinės muzikos koks grandiozinis koncertas būna nufilmuotas tuo pačiu stilium... Solistą smuikų krūvoj kamera suranda tik besibaigiant jo solo partijai, paskiau pasirodo, kad ten altas.
Minėjau importinį operatorių, kuris koncerto metu repeticijų dėka tiesiog žino, ką, kaip ir kada reiks filmuoti. Tuo tarpu OB van'e sėdi vaizdo OPERATORIUS ir (nepatikėsit) vaizdo REŽISIERIUS! Tai negi dabar to darbo OB van'e negali atlikti vienas žmogus? Nu negali, nes vienas valdo rankenas, o kitas valdo tą, kuris valdo rankenas. Režisierius žino, kaipnviskas turi atrodyti, operatorius žino, kaip padaryti, kad taip atrodytų, o operatoriai žino ten ką jiem reikia žinoti. Ir viskas tik dėl to, kad jie repetavo kartu kelias dienas, savaites ar gal mėnesius. Faktas, kad rezultatas su tiek žmonių dirbančių tik savo siaurą darbą bus puikus! Jei kažkas ir nesigaus, vistiek jis bus puikus. Tai klausimas, jei vaizdas turi savo montažo operatorių ir montažo REŽISIERIŲ, kodėl garsas visiems darbams susijusiems su garau dažnai turi vieną žmogų? Kodėl montažo operatoriui niekas nenumeta popieriaus su ranka (arba microsoft paint'u) nupieštais "story boardais" (paveiksliukais) ir nesitiki, kad jis viską atliks taip, kaip tikisi ten kas nors... Kodėl prieš muzikantą stovi dirigentas? Juk muzikantas turi partitūrą. Kodėl prieš dirigentą stovi kompozitorius ar aranžuotojas? Juk dirigentas turi partitūrą... Grįžtam prie montuotojo - todėl, kad žiūrėdamas į storyboardus, jis nematys, ką daro operatoriai ir negalės montuoti. Tad vėl gi kodėl garso operatorius (kad ir pirmą kartą pamatęs partitūrą) turi žinoti, kas, kaip ir kada turi skambėti? Negi jūs tikitės, kad jis suspės skaityti partitūrą (kas šiaip nėra jo pagrindinis užsiėmimas), suprasti, kad būgnai, bosas, sintezatorius, jonika ir dvi elektrinės gitaros NĖRA ritmo pagrindas, o tik prieskonis ar spalva, bei daryti efektingus su garsu susijusius sprendimus kelių šimtų mygtukų diapazone? Kitaip tariant, duokit man partitūrą (išmanantį) ir būtent tą koncertą išmanantį žmogų ir koncertas bus idealus. Arba padenkit man laiką, kurį praleisiu jūsų repeticijose, kaip, kad jį padengiat muzikantams, dirigentui ir kitiems, ir vėl gi - koncertas bus idealus - nesvarbu ar ten yra elektriniai instrumentai ar ne. Jei šalia bus žmogus, žinantis, kaip turi skambėti, aš padarysiu viską, kad skambėtų, taip, kaip jis sako, kad turi skambėti. Muzikantai ir dirigentas perteikia komzitoriaus darbą, garso operatorius perteikia, muzikantų, dirigento ir kompozitoriaus darbą. Jei negalit garso operatoriaus maximaliai informuoti apie savo viziją, padarykit jį įrankiu savo vizijai įgyvendinti. Viską visai supaprastinus - mano nuomone, kompozitorius ar arnažuotojas yra pirma ir labiausiai reikalinga persona šalia garso operatoriaus koncerto metu. Jei koncertas yra įgarsinamas arba dar ir transliuojamas, tai aranžuotojo ir kompozitoriaus darbas baigiasi po koncerto atlikus garso režisieriaus pareigas, o ne sėdinti pirmoj eilėj ir "jaudinantis" dėl savo kūrinio. Negaliu įsivaizduoti situacijos, kai žmogus, sudėjęs savo kūną ir kraują į muzikos kūrinį man sako: "būgnai ir bosas čia turimskambėti daug tyliau". O tuo tarpu aš tai ignoruoju ir palieku juos pirmam plane, nes mano "škola rokava".
Jau gal baigsiu svaičiojimus. Reikia eiti miegoti. Norėčiau tik, kad nepagalvotumėt, kad čia kalbėjau piktainar kaip nors neigiamai. Ar juolab adresavau vienus ar kitus teiginius konkretiem forumo ir šios diskusijos dalyviams. Kaip jau minėjau pradžioje, manau ši forumo tema yra viena iš labiausiai pro šiame tinkapyje, tad aš irgi stengiausi pasirodyti kiek galima pro. Gal ir nesigavo, kaip norėjau.
Reziumuočiau taip: jei kas antra išmatgrupė dabar turi savo prodiuserį ar garso operatorių-režisierių (žmogų, kuris žino, kaip ta grupė turi skambėti, kas kada ir kaip groja ir pan.), kodėl "prodiuserio" ar režisieriaus neturėtų turėti tokie rimti projektai, apie kuriuos čia šnekame? Kažkaip jau per vėlu, kad sugalvočiau gražų "sloganą" rašinio pabaigai, tad sakau taip - jei neturim pinigų ir laiko būti vieni su kitais nuo projekto pradžios iki galo, tai bendradarbiaukime bent finalinėj stadijoj ir rezultatas, tikiu, visus patenkins (žinoma, debilų yra visur ir nuo jų neišgelbės jau niekas). Geros savaitės visiems.
Re: Apie soundchek'ą
Awa (IP Logged)
August 27, 2012 09:28AM

To DAGIS: +10!
Re: Apie soundchek'ą
ShadowLessss (IP Logged)
August 29, 2012 09:55AM

Dagis, labai i tema ir teisingai :)

As kazkaip tai jau irpatau ir nebesiskundziu del salygu :)
Mano sukis yra: kiek idejai pinigu ir darbo i projekta toks ir gavosi :)
Nori geriau idek daugiau.

I tokiu projektu repeticijas vaikstau laisvu laiku ir uz tai tikrai niekas nemoka, ir dar reikia pavargti kol gauni info kada ir kur kas repetuoja :)

Beja cia dar galima padiskutuoti apie dar liudnesni scenariju....

Orkestras, ritmo grupe, ir 80 zmoniu choras :) Ir kai pasistatai 4 mikrus ant choro(nes 40 mikru butu prabanga) ir priena choro vadovas ir tau sako kad va nesigirdi anoj dainoj sopranu :)

---------------------
http://www.mixing.lt
Re: Apie soundchek'ą
Ignas G (IP Logged)
August 30, 2012 12:13AM

Tomuk, word.
Re: Apie soundchek'ą
RimasG (IP Logged)
August 30, 2012 10:49AM

Sveiki!
Čia man pamažu, ypač po paskutinių ShadowLessss ir Dagio postų, aiškėja, kad nemažai mūsų problemų kyla tiesiog iš nesusikalbėjimo, kaip ir matyti, kad garsininkai taip pat turi savo stereotipų likusių partnerių atžvilgiu. Sveikinu Dagį už mintį, jog, bent jau rimto projekto rėmuose, reikia bendrauti, tiesiog tam skirti laiko ir dėmesio. Mūsyse tai kažkaip... nepriimta. Bėda, tikriausiai, ta, kad tuos projektus organizuoja vadybininkai, kurie įsitikinę, jog pakanka pasamdyti reikiamo galingumo aparatą su komanda ir atlikėjus su savo komanda ir sumokėti pinigus. Visa kita turi susikratyti automatiškai. Ir visiškai suprantu žmones su visa technikos virtuve, kurie nuo ankstaus ryto tampo, rikiuoja, montuoja bei derina aparatūrą, po to , suplukę, čia pat, dar tebebevyniodami kabelius ir bejunginėdami mikrofonus iš karto bando organizuoti soundcheck'ą, kuriame kiekviena "žvaigždutė" klykia, kad jai paduotų į monitorių to, kitai ano... Priedo, mikrofonų derinimo metu krūvos muzikantų keliamas šaršalas, dingo fazė, fonuoja kažkuris monitorius, svyruoja įtampa... O jei dar prie šono atsirastų koks bambeklis su visokiais norais ir "pageidavimais"...
(Teksta išeina didelis, teks skaidyti)
Re: Apie soundchek'ą
RimasG (IP Logged)
August 30, 2012 10:50AM

Paprastai projekto vadybininkas (jei jau kalbame apie mega projektus) numatytam atlikėjui deramai pristatyti savo nuožiūra samdo aranžuotoją, dirigentą, orkestrą (konkretų kolektyvą arba tiesiog surenka reikiamus muzikantus pagal instrumentų sąrašą) ir techniką. Garsistas, kaip taisyklė, būna technikų komandos dalis, nors ir nebūtinai. (Jei repertuaro natos gaunamos kitu būdu, aranžuotojas atpuola.) Tai va, tas nabagas vadybininkas bando viską koordinuoti, bet su kiekvienu - dirigentu, aranžuotoju, orkestro inspektorium, technikos "bosu", kuris nebūtinai garsistas, bendrauja atskirai. Dėl labai paprastos priežasties. Su aranžuotoju dėl projekto pradedama tartis maždaug prieš 1,5 - 2 mėnesius iki būsimo show, kad tas per tokį kosminį laiką padarytų maždaug 15-20 partitūrų (kur jau čia 1,5 – 2 metai). Tuo metu ir aptariamos galimybės dėl orkestro dalyvių skaičiaus (t.y., kiek leidžia finansinės galimybės ir kokią optimaliausią instrumentų sudėti šiai sąmatai galima parinkti). Paskui imamasi ieškoti dirigento - kas tuo metu neužimtas ir norėtų/galėtų. Pamažu išaiškėja dėl orkestro personalijų. Paskutinė partitūra būna baigta maždaug 10 dienų prieš show. Orkestras geriausiu atveju turi kokias 2-3 orkestrines repeticijas (jie profai!) ir vieną su dainorėliais (kurie vistiek savo daineles net ir vidurnaktypažadinti padainuotų). Ritmo grupė, bent jau teoriškai, turėtų pasiruošti atskirai, kad su visu likusiu orkestru jau nebeskaitytų iš lapo, o galėtų groti kartu. Tačiau mano praktikoje daugiausia buvo atvejų, kai „ritmo grupė“ būdavo konkretus akompanuojantis kolektyvas su jau įgrotu „žvaigždutės“ repertuaru. Dviejų dalių kocertą surepetuoti per 3-4 ar, geriausiu atveju 5 repeticijas? Tokią masę informacijos? Daryti daugiau kainuoja brangiai. Taigi, soundcheck‘o metu dirigento galva – partitūroje, orkestrantai įsitempę skaičiuoja pauzes ir t.t.
Re: Apie soundchek'ą
RimasG (IP Logged)
August 30, 2012 10:50AM

Tai čia viena „barikadų“ pusė. Antroji – technika, apie kurią postringauti – ne mano kompetencija. Ir nei vieno jungiančio, išskyrus scenos grindis, elemento! Sveikinu Dagį su puikia mintimi, kad megaprojektai visgi turėtų turėti savo žmogų, kuris galėtų koordinuoti meninės kokybės dalykus. Būten tas žmogus ir turėtų sėdėti šalia pulto su partitūra. Automatiškai, tai paprasčiausia būtų padaryti pačiam aranžuotojui.
Tačiau... vadybininkas tave pamiršta iškart po paskutinės partitūros išsiuntimo. Kol jam pats nepradedi įkyriai primindinėti apie abipusius įsipareigojimus. Dirigentas nelabai nori bendrauti, nes jis pats „viską puikiai išmano“: – nepergyvenk, viskas bus OK! Jei ir įsiprašai į tą soundcheck‘ą, tai nebelabai begali ką paveikti stadijoje, kai šaukštai jau po pietų. Dar pridėkim, jei į visą tą šaršalą iš kito miesto gali atvažiuoti tik paskutiniu momentu. Žodžiu, gerai, jei iškaulini „kontramarkę“ ir į rengini ateini kaip eilinis žiūrovas. Tada belieka atsisėsti kažkurioje eilėje „ant pristatomos“ ir žiūrėti, kaip eilinį kartą įdėtas darbas eina šuniui ant uodegos. Aš jau seniai nebesijaudinu, tik kiekvieną eilinį kartą vis rusena viltis: na, gal šį kartą...
Re: Apie soundchek'ą
angelwebzine (IP Logged)
August 30, 2012 01:34PM

Gal ne labai i tema, bet rimtiems dėdėms gal bus idomi dokumentika, kaip pora metu ruosiamasi pianisto irasams :

http://www.youtube.com/watch?v=m6fDuUw6yXE
Re: Apie soundchek'ą
marshall (IP Logged)
September 01, 2012 05:40PM

O tai kaip cia viskas veikia gerai... ir garsas ir apsvietimas ir dekoracijas, ir sokejai, kurie tikrai soka.
http://www.youtube.com/watch?v=7Ikx2JD5E_w&feature=related
Re: Apie soundchek'ą
aldas d. (IP Logged)
September 01, 2012 10:52PM

[i][/i]O tai kaip cia viskas veikia gerai... ir garsas ir apsvietimas ir dekoracijas, ir sokejai, kurie tikrai soka. [i][/i]
Čia Saint reikia klaust. Jis šiame forume tokios muzikos ekspertas.
o šiaip, tai faina tema. Nedarykime offtopicko.



Edited 1 time(s). Last edit at 09/01/2012 10:54PM by aldas d..
Sorry, only registered users may post in this forum.