midiaudio logo

Apie soundchek'ą

RimasG (IP Logged)
August 09, 2012 01:36PM

Sveiki, bičiuliai!

Man nuolat tenka dirbti su "gyvos muzikos" projektais, kur galutinis rezultatas įvyksta didelėse scenose su gyvai solistams akompanuojančiais dideliais orkestrais. Kartais big-band'ais, bet dažniausia simfoniniais orkestrais su ritmo grupe. Tačiau visais atvejais susiduriu viena ir ta pačia problema: garsas. Orkestras, kaip taisyklė, sėdi tik kaip brangi dekoracija. Pavyzdžių? Bent jau iš poros paskutinių metų: Vaikule, Bonnie Tyler, Chris Norman, The Beatles(klonai), Sasha Song/George Michael, Paškevičius ir t.t. Yra galybė pavyzdžių, kurių galima pasiklausyti YouTube, i-Concert, Mezzo, galybė DVD, kur orkestras panašiais atvejais atlieka būtent savo funciją ir nesėdi, kaip dekoracija. Gal tik šiokia tokia teigiama išimtis buvo "Triumfo arka".
Per daugelį praktikos metų turiu pastebėjimą: Visi be išimties garsistai "ant Lietuvos" soundcheck'ą pradeda nuo Kick drum. Apytikriai suderinamas Drum Set'as, toliau - bass. Paskui visos gitaros, klavišai, etc... Tada derinamas vokalas, o po to visas likęs orkestras. Galutinis rezultatas - dominuojantis Drum Set ir bosas, truputis klavišo ir normalus vokalas. Visi likę tik užima vietą scenoje.
Puikiai suprantu garsistų užduotį iš pašaukimo: iš turimų kilovatų duotoje erdvėje sukurti akustinį "slėgimą". Elementariai tai paprasčiausia naudojant hipertrofuotą Kick Drum ir Bass. Jie, dėl savo dažnių savybių, paprastai nemaišo vokalui.
Kad akstinas potencialiai profų diskusijai nebūtų panašus į traktatą, daugiau pastebėjimų būtų eigoje, tačiau esminis klausimas čia: visa patirtis rodo, kad souncheck nuo Kick Dum ir Bass visada duoda be išimties vienodą rezultatą, kurį ir minėjau. Nejau negalima suderinti viso orkestro mikrofonų ir kitokių (nuo styginių) garso nuėmėjų taip, kad pagrindinė akompanuojančių masė būtų akustiškai aiškai, artikuliuotai (ir nebūtinai garsiai) subalansuota, o Drum Set, Bass ir visa rhythm section būtų traktuojami kaip orkestro faktūriniai elementai, o ne išimtinė "slėgimo" mašina? Ko tam trūksta?
Šiaip jau soundcheck'as yra gana opi procedūra. Visi nervinasi, keičia laidus, mikrofonus, kažką buria... Tokioje aplinkoje pastabos ar pageidavimai garso operatoriui baigiasi viena fraze: niekuo negaliu padėti, nes tas lenda ten, o tas ten... Kadangi nesu laidų vyniotojas, tai kažkaip ir nepatogu aiškinti profams garso ir aranžuotės teorijos, kur kiekvienam studentui aišku, kad dinaminis balansas įmanomas tik tada, kai vertikalė bus subalansuota garso masės atžvilgiu. Kitaip tariant, gali smuikus garsinti kiek nori, tačiau, jei jų dažnuminė skalė jau perkrauta kitų aktyvių instrumentų obertonais, tai beviltiškas darbas. O kur dar garso kultūra apskritai (tai su decibelais ir vatais visai nesuiję dalykai).
Tai va, po šito "traktato" pasakykit, ar mano mąstymas visai į pievas, ar tiesiog galima ir "ant Lietuvos" tame reikale pagaliau kažką nuveikti. O jei galima, kodėl neveikiama ir ko tam realiai trūksta?

Tuo tikrai nenoriu pasakyti, kad visi garsistai.... Tiesiog pabandykim atsakyti į klausimus, jei jie forumiečių nuomone, apskritai verti dėmesio.
Re: Apie soundchek'ą
Carols (IP Logged)
August 10, 2012 06:42PM

Jūs susidūrėte su ypač pasaulyje paplitusia liga. Apie šią ligą daug pasakojo Frank Zappa savo knygoje. Savo laikais, kai koncertavo pats su daugybe simfoninių orchestrų, jam nepavyko (suorganizuoti) beveik nei vieno koncerto europoje su simfoniniais orchestrais. Tai daug ką sako. Amerikoj gi, anot jo viskas normaliai buvo. Siūlau perskaityti jo knygą, o jeigu skaitėte, prisiminti ką jis sakė, nes tai buvo žmogus, tampęs už ausų daugelį žymių garsistų. Tai, kad kažkas čia pareikš profesionalią nuomonę, tai dar nereiškia jog reikalas bus išsprestas, nes tie profesionalai ir dirba tuose projektuose, o jeigu nedirba, tegu eina dirbt. Mano kuklia nuomone, daugeliui lietuvos garsistų trūksta supratimo apie tokios komplektacijos muzikos įgarsinimą, ir viso to reiktų semtis iš istorijos.
Re: Apie soundchek'ą
ramil (IP Logged)
August 11, 2012 05:23PM

Butent, negaliu sneket visu garsistu vardu, taciau esu pastebejes labai daug garsistu tenka garsint betkokia muzika (nors tam tikrose zanruose viskas is esmes skiriasi). Jei garsint orkestra nuo pagrindines poros mikrofonu reikia pradet. Jeigu garsistas nezino apie atitinkamos muzikos stilistika ir kaip tai garsiskai turi buti pateikta tada ir prasideda igarsinimo soundcheckas nuo roko varianto kuomet pirma daro bugnus... Ir isvis orkestrinis soundcheckas turetu prasidet nuo muzikantu isdestymo scenoje atitinkamo ne nuo bugnu...
Re: Apie soundchek'ą
RimasG (IP Logged)
August 11, 2012 08:44PM

ramil Wrote:
-------------------------------------------------------

Ir isvis orkestrinis soundcheckas turetu prasidet nuo
> muzikantu isdestymo scenoje atitinkamo ne nuo
> bugnu...

Tačiau reikia turėti galvoje, kad orkestrai visada sėdi pagal tam tikrą schemą. Simfai pagal vienokią, big-band'ai pagal kitokią, pučiamųjų orkestrai dar pagal kitokią. Tų schemų esmė - vidiniai orkestro akustiniai ryšiai tarp atskirų muzikantų ir tarp grupių. T.y., orkestrantai įpratę groti tam tikroje garsinėje aplinkoje, nuo kurios ypač priklauso pagrindiniai orkestrinio muzikavimo parametrai: intonavimas ir vidinis dinaminis balansas. Reiškia, prie to garsistai turėtų prisitaikyti? Kitaip gali būti sujaukta orkestrinio muzikavimo esmė apskritai. Taip sakant, jei kaimyną girdi tik per monitorių, o ne jauti šalia, faktiškai nebegali kontroliuoti intonacijos, garso kultūros, balanso bendrame kontekste ir t.t. Aš lenkiu prie to, kad realiai "per priekį" turėtų girdėtis būtent orkestras, o ne garsiau/tyliau vienu metu grojantys smuikai, trombonai, klarnetai, altai ar fleitos :)
Re: Apie soundchek'ą
ramil (IP Logged)
August 12, 2012 06:36PM

Su jumis visiskai sutinku. Pirmuoju post'u norejau pasakyti jog inzinieriai nenusimanantis klasikines muzikos irasymo/igarsinimo
ipatumu bei apskritai tokio zanro muzikos estetinio skambesio negali atlikti savo darbo teisingai. Kuomet minejote jog
bugnai girdisi garsiau negu orkestras (ir jog soundchecka pradeda daryti nuo bugnu) iskarto galima izvelgti jog inzinieriai
nera susidure su klasikine muzika ir bando igarsinti lyg eilini roko/pop koncerta.

Jei garso rezisierius zino apie orkestro irasinejimo/igarsinimo ipatumus jis niekad neprades nuo bugnu. Tiesa sakant orkestrui
pakanka dvieju mikrofonu (is bedos), nes is esmes pagrindine pora mikrofonu yra statoma tam jog paimtu (kaip jus ir minejote)
visa orkestra kaip bendra visuma o ne kaip atskirus instrumentus. Pavieniai mikrofonai naudojami tik paryskint atitinkamai
tam tikra instrumentu grupe ar solo (taciau visas pagrindinis garsas ateina is pagrindines poros mikrofonu).

Kalbant apie idestymo schemas, mane tai ir zavi jog tokio pobudzio muzikoje labai daug lemia akustine patalpa bei orkestro isdestymas
jog atitinkamai skambetu, kas nera taip stipriai aktualu kituose zanruose. Paciam teko susidurti su klasikines muzikos irasinejimu
siek tiek bei tam skirtu koncertiniu saliu (hall'u) projektavimu tad tiesiog knieti paklausti kokios sales Lietuvoje jusu manymu
geriausiai tinka tokio pobudzio muzikai? :)

Ramilas
Re: Apie soundchek'ą
RimasG (IP Logged)
August 13, 2012 08:47AM

Jei kalbėti apie natūralią akustiką, tinkamą simfoniniam muzikavimui, reikia pasakyti, kad visi dirigentai vieningai sutaria: nėra tokios salės. Tiek Vilniaus , tiek ir Kauno filharmonijų salės turėtų gana neblogą akustiką, tačiau nėra vietos susėsti normaliam, t.y. maždaug 100 personų simfoniniam orkestrui, be to ir kubatūra mažoka. Kongresų rūmų scenoje - baisios akustinės duobės, nuo kurių ypač kenčia mediniai pučiamieji. Klaipėdos koncertų salė taip pat per maža. bažnyčios orkestriniam muzikavimui taip pat visiškai netinka - per didelė reverberacija.
Tačiau mano idėja buvo kiek kitokia: panagrinėti situaciją, kai didelis (santykinai) orkestras su rhythm section sėdi, sakykim, arenoje ar kokioje palapinėje atvirame ore, kur apie natūralią akustiką apskritai vargu ar galima kalbėti. Tačiau ir čia tikriausiai galima pritaikyti dviejų pagrindinių mikrofonų principą, kad akustiškai suvokti visumą. Pats būčiau linkęs manyti, kaip ir Ramilas patvirtino, kad čia ypač svarbus garso estetikos supratimas, t.y. suvokimas, kaip orkestras turėtų skambėti apskritai. Manyčiau, kad čia ir yra didžiausia bėda mūsyse. O gal klystu?
Re: Apie soundchek'ą
ura (IP Logged)
August 13, 2012 08:50AM

Tai pries koncerta paklauskit garsisto, kada paskutini kart simfoninio orkestro koncerte buvo ir viskas paaiskes :)

----------------------
Have you ever heard?
http://www.startfm.lt/ https://www.facebook.com/media/set/?set=a.174641382578273.33558.100000972361855&type=1&l=0afdbcb510
Re: Apie soundchek'ą
ShadowLessss (IP Logged)
August 13, 2012 03:08PM

Kadangi neretai man tenka pagarsinti apibudintoje situacijoje (Vienas net is projektu buvo paminetas), pabandysiu trumpai pasiteisinti :)
Man nera jokios bedos igarsinti simfonini orkestra su 70 muzikantu naudojant 24 inputus :) Viskas labai paprasta, elemrntaru, ir galima labai nesunkiai labai graziai viska padaryti, be gigantisku pastangu.

O bet taciau kai atsiranda ant tospacios scenos ritmo grupe... Visiskai kita situacija.
Fundamentaliai orkestro isdestymas/muzika/aranzuotes/grojimas/instrumentai ir pan. susiformavo per daugeli metu, o ritmo grupe plius vokalas su monitoriais ir visa igarsinimo aparatura vidury lauko pakankamai naujas ir neisvystytas dalykas. Ir is esmes mano poziuriu tokia savotiskai klaidinga koncepcija, kaip bandymas maisyti alieju su vandeniu :)

Bet jei jau turim toki menini uzmanyma, tai 80% garsinio ispildymo remiasi i technines galimybes.
Pradziai, kuri rentos kompanija Lietuvoje turi tarkim 80 prisegamu kokybisku mikrofonu(Nekalbant jau apie pulta luris priimtu >100 inputu ir t.t.)? Atsakau, nera tokios.
Tokiu budu verciamasi paprastai:
po 3 kondensatorinius mikrofonus ant I,II smuiku, altu, celiu, 1-2 kontrabosam. 5-6 mediniams, arfa, melodika, perkusija, timpanai, is vario tai tik voltornes ir tai tik kartais, + ritmo grupes instrumentai vokalai ir turim inputu kiek arti 56 kas yra max ka galima sukisti i Lietuvoj esancius pultus, kad butu galima daug maz pamanomai dirbti.

Tai gauname situacija mazdaug tokia- stovi 6 pultai pirmu smuiku(12 smuiku) mikrofonai 3-4 kondikai, kokiu budu padaryti kad toj vietoj kur kabo mikras tas zmuikas girdetusi garsiau nei bugnu setas? Vat atsistoji be igarsinimo ir nesigirdi tu smuiku per ritmo grupe. Praktiskai be prisegamo mikro tai yra neimanoma. Va cia ir paslaptis, ir cia garsitas visiskai ne prie ko.

Sustatymas muzikantu, mikrofonu pozicija, sieneles drumsetui pagelbeja minimaliai.

Del soundcheku, tai eiliskumas cia visiskai ne prie ko. Visiska nesamone, kad eiliskumas itakoja isntrumentu prioritetus.
O del to kad pradeti souncheka nuo orkestro, teoriskai skamba gerai ir teisingai, prkatiskai... pabandykti paprasyti orkestro vadovo, kad orkestras 70 zmoniu pasedetu kol garsistas reguliuos ritmo grupe.
As dazniausiai orkestro souncheka pradedu nuo Arfos, nes pas ja daug stygu ir muzikantas ateina anksciausiai :D
Po to renkasi ritmo grupe.
O orkestras dazniausiai suseda ir groja... Ir del pagrojimo atskiru segmentu reikia ilgai ir nuobodziai tartis :)

Tai va tokiu ilgu pasakojimu noreciau sita akmeni permesti is garsistu darzo i renginio uzsakovu darza, nes kuo daugiau mikru, kuo didesnis pultas, kuo daugiau laiko souncekui tuo maziau atlieka pinigeliu uzsakovams :) O jiems norisi kad liktu kuo daugiau... O jei norim gero garso reikia I tai investuoti, ir investuoti nemazai, nes simfininis orkestras + ritmo grupe yra techniskai pats sunkiausiai igivendinamas projektas. Kaip as sakau - kas gali buti sudetingiau?

Tai tiek.

p.s. atsiprasau, kad truksta lietuvisku raidziu ir bus daug klaidu, del subjektyviu priezasciu negaliu pataisyti sios bedos, kolkas :)

---------------------
http://www.mixing.lt
Re: Apie soundchek'ą
ramil (IP Logged)
August 13, 2012 03:40PM

Na kaip minejau, orkestrui nereikia kruvos mikrofonu. Del ko Rimas ir minejo jog daro taip jog atskirai skambetu ko neturetu buti, orkestras paimtas turi buti kaip visuma. Statydami mikrofona prie kiekvieno instrumento toli grazu neisgausit to (bendro) orkestro skambesio tame ir visa problema, jog is esmes ne nuo to galo pradedat manau. Nors garsines nesu pats orkestro bet irasinejes tikrai taip ir esu girdejes/mates kaip BBC transliuoja gyvus orkestru pasirodymus ir toli grazu pulto su daugybe inputu nereikia. Visas skambesys ateina is aukstai pakabintos dvieju mikrofonu poros (daznai x/y arba decca tree konfiguracijos) o pavieniai instrumentu mikrofonai naudojami tik paryskinimui o ne kaip pagrindinis elementas mixe.

Del sounchecko velgi niekas po viena instrumenta nedaro taip. Remiantis mano nedidele patirtimi bei profesionalo is kurio mokiausi patirtimi soundcheckas vyksta per generaline repeticija (jeigu iseina) ir tikrai negrojant po viena o tiesiog grojant visam orkestrui iskarto per pulta levelius nusitatai, delayjus sudedi (kuriu trukme jau statant mikrofonus reikia susiskaiciuoti) ir t.t. Is esmes orkestro bandymas garsini po viena instrumenta yra klaidingas. Vienintelis dalykas del ko labiausiai reikia rupintis yra pagrindine mikrofonu pora (jos pozicija ir lems kaip skambes orkestras bendrai).

Del organizatoriu, pilnai tikiu ir daznai tenka susidurt su laiko pasiruosimui stygiu ir t.t. taciau manau visi su tuom susiduria :)



Edited 1 time(s). Last edit at 08/13/2012 03:42PM by ramil.
Re: Apie soundchek'ą
ShadowLessss (IP Logged)
August 13, 2012 03:54PM

Ramil, gyvo koncero igarsinimas ir irasai ar transliacijos yra taspats kaip F1 lenktynes ir F1 automobilio kurimas. Du nelyginami dalykai.

Gyvam koncerte pagrindine pora yra visiskai nereikalingas dalykas, nes atstumas iki orkestro yra baisiai panasus i atsutma iki igarsinimo koloneliu o kur dar vokalo monitoriai... tai pagalvok koks rezultatas tos x/y poros.

Plius...kaip suprantu ir tau sunku suvokti koks yra skirtumas tarp orkestro garsinimo ir orkestro su ritmo grupe garsinimo... Pastaruoju atveju vienintelis teisingas budas yra imti visus instrumentus is arti(nebent pasistatyti is toliau kelis mikrus ant styginiu, kad esant reikalui galima butu pamiksuoti, bet tam reikia moketi skaityti partituras ir pan. buti sudalyvavus bent keliose repeticijose ir pan.).

Elementariai Pagooglink kaip stingas daro.

http://www.youtube.com/watch?v=ES8ZYtC25lU

---------------------
http://www.mixing.lt



Edited 1 time(s). Last edit at 08/13/2012 03:56PM by ShadowLessss.
Re: Apie soundchek'ą
ramil (IP Logged)
August 13, 2012 04:07PM

Na taip, tokio pobudzio koncertuose kuomet yra galimybes pilnai sutinku. Bet kiek man teko buti panasiuose renginiuose daroma buvo butent taip kaip minejau :) Del ritmo grupes, atvirai nesu susidures ir del to gincytis negaleciau. Taciau is esmes orkestrine muzika turi but paimta kaip visuma ne atskirais maikais :) ir beje net tokio pobudzio grandioziniuose renginiuose buna visvien naudojamos poros mikrofonu
Re: Apie soundchek'ą
ura (IP Logged)
August 14, 2012 08:43AM

Ramil, as matau, kad apie skirtingus dalykus snekat su Shadowless. Nes orkestras kaip toks nera problema, problema yra orkestras + bandas, kuriem reikia naudoti dvi skirtingas technikas ir del to viskas susimala.

Juk orkestras realiai ir be igarsinimo isvis gali grot.

----------------------
Have you ever heard?
http://www.startfm.lt/ https://www.facebook.com/media/set/?set=a.174641382578273.33558.100000972361855&type=1&l=0afdbcb510
Re: Apie soundchek'ą
RimasG (IP Logged)
August 14, 2012 09:38AM

ramil Wrote:
-------------------------------------------------------

> is esmes orkestrine muzika turi but paimta kaip
> visuma ne atskirais maikais :)

ura Wrote:
-------------------------------------------------------
> Ramil, as matau, kad apie skirtingus dalykus
> snekat su Shadowless. Nes orkestras kaip toks nera
> problema, problema yra orkestras + bandas, kuriem
> reikia naudoti dvi skirtingas technikas ir del to
> viskas susimala.
>
> Juk orkestras realiai ir be igarsinimo isvis gali
> grot.

Čia vėl iš patirties. Tiek Ramil, tiek ir Ura yra savaip teisūs. Kokia techika bei technologija be"nuiminėtum" garsą, turėtų likti bendras orkestrinio grojimo įspūdis. Tai ypač pasakytina apie styginių grupę. Kadangi tradiciškai simfe natūralioje (be įgarsinimo) akustikoje iš esmės garsas formuojamas styginių pagrindu, tai ir orkestro "masė" bei natūralus dinaminis piešinys daromas tuo pačiu būdu. Kulminacinėse vietose styginių masyvų skambėjimą paremia vario (brass) choras ir mušamieji. Ypač svarbūs orkestro dinaminėje skalėje timpanai. Medis visais atžvilgiais atlieka tik "spalvotų pieštukų" tembriškai labai svarbų, tačiau garso masės formavimo atžvilgiu tik pagalbinį vaidmenį. Prieš tai, ankstesniame poste, minėjau apie susodinimo ir ryšių tarp muzikantų ir grupių svarbą. Realiai, turint galvoje įgarsinimo technologijos ypatumus, ypač svarbu (dabar kalbu kaip aranžuotojas), kad styginių grupės (būtent visos grupės!) skambesys liktų, kiek įmanoma, kompaktiškas ir sudarytų esminę orkestro garso masę. Susodinime svarbu, kad medis, taip pat ir varis, atskirų grupių prasme, neprarastų elementarių vidinių akustinių kontaktų. Kur juos pasodinti grupėmis - technologiškai sprendžiamas klausimas. Jei variui svarbus geresnis kontaktas su simfo mušamaisiais, tai medžiui - su styginiais. Reminatis šia prielaida, galima būtų modeliuoti susodinimą: Kompaktiški styginiai (kuriems būtų galima kabinti pagrindinius mikrofonus iš viršaus), netoliese medis. Visa tai, saklykime, kairėje. Kitoje pusėje varis, simfo mušikai, o dar kairiau visa rhythm section su savo kubais. Atitinkamai paekranavus, manau, galima tikėtis, kad vieni į kitų maikus nelabai ir belįstų. Šiaip jau tą procesą stebiu nemažai metų. Kiek teko matyti per TV ir DVD solidžių renginių, paprastai orkestrus ir sodina panašiu principu. Net ir Gudų "Slavianskij bazar", bent jau iš įspūdžių per teliką, maždaug susidoroja su bendra gyvo garso akustika. Jau nekalbant apie koncertus iš Albert Hall ir pan. Mūsyse gi garsistai mandagiai stato mikrofonus ten, kur sėdi konkretūs kažkokie muzikamtai. Čia ir būtų klausimas: ar nebūtų verta/galima pareikalauti susėdimo, kuris techniškai būtų įmanomas bent žmoniškai įgarsinti? Čia turiu galvoje mūsų aptariamą atvejį su simf+rhythm section. O visi šviesų ir kitokie scenos dizaineriai bei choreografai privalėtų derintis prie akustiškai priimtinos scenos užpildymo schemos. Ar aš svaičioju? Tikrai neatsiras dirigento, kuris dėl bendro rezultato nesutiktų tai padaryti.

Sąmoningai neliečiu individualaus visų instrumentų mikrofonizavimo. Apie tai, gal kitą kartą :)
Re: Apie soundchek'ą
ShadowLessss (IP Logged)
August 14, 2012 10:59AM

Teoriskai viskas kaip ir teisingai.Bet praktiskai...
Bet is savo nemenkos patirties galiu pasakyti, kad jos sustatymas ar sieneles nepadeda... jei mikrofonas nera prie smuiko, visa ritmo grupe, vokalo monitoriai girdisi garsiau nei smuikai toje vietoje kur kabo smuiku mikrofonai. Cia elementari fizika, yra du garso saltiniai, smuikai ir drumsetas. Galima kaip nori tuos smuikus ir bugnus stumdyti, aksutiskai smuikai niekad neskambes garsiau uz drumseta. O mikrofonas tik paima ant cenos turima akustini garsa, jis jokiu problemu nesprendzia.

Man yra pavyke pasiekti geriausia rezltata su duotom techninem galimybem taip:

Pirmi styginiu pultai su prisegamais mikrais + 2-3 kondensatoriniai virs galvu ant kiekvienos smuiku grupes. Tada prima pulta pasidarai siektiek tyliau nes jie is arti ir kai uzgroja drumsetas primus smuikus garsini, tylesnese vietose prisegamus mikrus tlinu, na tokiu principu ir mixuoji.
Bet cia reikia gerai zinoti kurinius kad tiksliai viska sumiksuoti... bet imanoma :)

---------------------
http://www.mixing.lt
Re: Apie soundchek'ą
Mindaks (IP Logged)
August 14, 2012 11:41AM

ar problemos nors kiek neišspręstų elektroniniai būgnai? asmeniškai man pačiam priimtinesni akustiniai, tačiau paaukoti akustiką dėl bendro rezultato ar nebūtų įmanoma? ir gitaristams jungt in-ear monitorius. bosas vis tiek per di-box į pultą dažniausiai jungiamas, tai gal ir gitarą panašiai, gerą preampą pastatyti ir į pultą tada tiesiai, kad joks kubas nerėktų ant scenos. 8-) gal apie tai buvo pagalvota, bet tada įdomu, kodėl nedaroma. nejaugi tik dėl to, kad brangiau?
Re: Apie soundchek'ą
RimasG (IP Logged)
August 14, 2012 03:47PM

Na, netyčia nusišnekėjau į pievas. Minėdamas susodinimą, turėjau galvoje, kad Drum Set'as ir visi gitarai atsidurtų [u]maksimaliai dešinėje[/u], o ne kairėje, ir kad būtų kuo toliau nuo stygų.
Tačiau, jums leidus, pabandysiu kiek pasvaičioti toliau.
Pvz., mūsų aptariamame simfojazz'o varijante, mano supratimu, esminė akustinė klaida yra, kad bass guitar yra traktuojama kaip pagrindinė "pamatinė", statybininkų terminais, "nešanti konstrukcija". Iš įpratimo, gal būtų ir taip, tačiau simfe labai plačiai atstovaujamas boso raktas: kontrabosai, čelės, trombonai, fagotai, tūbos ir t.t. Su maksimaliai sukeltu tembriniu spektru bass guitar'a verčia niekais visą bosinių instrumentų darbą, o tuo pačiu tarsi "nupjauna" apatinę partitūros skambesio dalį. Faktūroje jie tampa absoliučiu nuliu. jei dar pridėsim aktyvų Drum Set'o Kick Drum... Iš esmės tai lemia geri norai: kad skambėtų masyviai ir galngai. Tačiau realiai... dinamiškai sukelti styginiai, paskui jau automatiškai jau skamba kaip medkirčių pjūklas "družba", o girdisi iš esmės tik smuikai, ir tai tik diapazone, pradedant antra oktava :) Varis pasidaro garso estetikos prasme ypač "metalinis", o medis...
Toje vietoje būtų mano, kad ir neišmanėlio, prielaida: ar verta aukoti orkestro tembrinę skalę dėl bosinės gitaros ir visos kitos elektros? O gal atvirkščiai - protingai apipjaustyti dažnius ir visą akustiką, kad pataptų, kad ir labai svarbiu, tačiau TIK FAKTŪRIŠKAI LYGIAVERČIU orkestro instrumentu? Šventvagystė? Lygiai tas pat ir su "visur lendančiu" Drum Set'u. Kaip nebūtina visada jį plakti iš visos sveikatos, taip nebūtina, tikriausiai ir jo išvedinėti į pirmą planą, juolab garsinti roko principais - prie kiekvieno akustinio taško - po mikrofoną (nors tai, žinoma, ir ne griekas). Čia lenkiu prie to, kad akustiškai būtų ne Rhythm section su orkestru, o orkestras, praplėstas tam tikrais pribambasais. Štai čia, manau, ir būtų sprendimo ašis. Įdomu tai, kad, pvz. Paškevičiaus projekte, bent jau Kauno koncerte, kuriame buvau ir pats, buvo tik Gytis ir Crazy Crow su back'u, bei apgailėtinais orkestro epizodiniais trupiniais. Net ir baladėse. Išleistame CD ir DVD Giedrius Litvinas padarė didžiulį darbą, bandydamas akustiškai kažką "išprosinti", nugesinti hipertrofuotą bosą, mušiką, gitaras, tačiau orkestro skambesio kaip ir nebuvo, o garso kultūra liko kažkur... tooooli, toooli... dėl paprastos priežasties: nebuvo iš ko daryti, nors viskas buvo įrašinėjama daugeliu kanalų.
Tie mano tekstai tikrai nėra nusivylimo ar tulžies liejimas. Man labai svarbu kartu su jumis, mano gerbiamieji profai, rasti atsakymą: vyrai, ką daryti? Kaip matote, kažką gal ir pasiūlyčiau, tačiau ar tai realu?
Beje, su anksčiau minėtais prisegamais mikrofonais kiekvienam instrumentui, taip pat turėjau atvejį.
Prieš keletą metų su Egidijumi Sipavičiumi darėme projektą. Buvo pasamdytas Big-bandas, padarytos specialios aranžuotės, viskas tiksliai surepetuota. Forum Palace scenoje norėta įrašyti DVD, o tuo pačiu ir TV transliaciją. Specialiai pasamdytas garsistas (nesakysiu kas ir iš kur), Prikabino prie kiekvienos dūdos po maiką. Tačiau... realiai gavome akustinį jovalą, kuris nubraukė visas pastangas ir įdėtas lėšas. DVD neįvyko, o tai, ką parpodė per TV, akustiškai buvo gėda klausyti. O pasiruošimui buvo paaukota pusmetis ir nemažai asmeninių Egio lėšų.
Žodžiu, neneigiu, kad maikas prie kiekvieno atlikėjo ar pjezas ant kiekvieno styginio dekos yra labai gerai, tačiau ką daryti su galutiniu rezultatu? Patį procesą tai mes valdome :)

Dar replika į vieną gerą ir logišką sumanymą dės elektroninio Drum Set'o.
May be, tai ir galėtų būti išeitis, tačiau tokiu daiktu "ant Lietuvos" disponuojant kol kas mačiau tik Liną Būdą. Žinoma, Triumfo arkos studijoje tai buvo idealiausias sprendimas. Be to, žmogui nuo normalaus seto atsisėdus prie elektroninio, reiktų kažkiek ir adaptacijos: visiškai skirtingas pojūtis, kai užgauni būgną ir "gumą", rezultatą išgirsdamas tik ausinėse:)
Re: Apie soundchek'ą
Mindaks (IP Logged)
August 14, 2012 04:08PM

nejaugi tokia retenybė tie elektriniai būgnai lietuvoje? 8-) kad adaptuotis reikėtų, tai faktas, tačiau patyręs muzikantas tai padarys greitai, mažiau patyręs kažin ar dalyvaus tokiuose projektuose. :) gal ir klystu...
Re: Apie soundchek'ą
ura (IP Logged)
August 14, 2012 05:26PM

Rimai, o kiek Sipaviciaus atveju, buvo repetuota ir kalbeta su tuo garsistu?

----------------------
Have you ever heard?
http://www.startfm.lt/ https://www.facebook.com/media/set/?set=a.174641382578273.33558.100000972361855&type=1&l=0afdbcb510
Re: Apie soundchek'ą
ShadowLessss (IP Logged)
August 14, 2012 08:34PM

Problemu kaip ir nebutu jei turetume el bugnus ir in ear monitorius. ir dar kokia minimalia sienele ant vario. Bet... Cituoju- "as ne tam tiek metu ariau, kad dabar su ta sintetika grociau" :) beja paskutine roland versija el bugnu jau labai arti tikroves. Visur plastiku imitacija, tai jausmas kaip tikru bugnu. Na tik lekstes gumines like.
Ir aisku to daznai atsisakoma nes tai per brangu ;) arba tiesiog geraiu grojam dainuojam su tuo ka turim...

Rimai, jei daromas irasas visada reikia pasistatyti orkestrui mikru, nes jei vien tik prikabinti tai bus liudna.

---------------------
http://www.mixing.lt
Re: Apie soundchek'ą
RimasG (IP Logged)
August 15, 2012 11:16AM

ura Wrote:
-------------------------------------------------------
> Rimai, o kiek Sipaviciaus atveju, buvo repetuota
> ir kalbeta su tuo garsistu?

Soundcheck'as truko apie 1,5 val.
Su garsistu pats realiai nekalbėjau, nes Egis jį atsivežė ir bendravo pats. O visa tai darė dėl to, kad pats nutarė, kad Wilenski garsistai niekam tikę :)

Man, kaip aranžuotojui su garsistais nedaug ir tenka bendrauti. Ne visur tepasiseka ir nuvykti:) Na, pristato, prieini, pasilabini... ką ten pasakysi eigoje, kai derina atskirus instrumentus ar grupes. Paaiškina, kad viskas bus OK, nes dar ne galutinis rezultatas. Pats nesu elektronikos, pultų, plug-inų ir t.t. specialistas, todėl su profais galiu diskutuoti iš esmės garso estetikos ir kultūros dalykais. Kai man pažeria techninio slengo, atrodo, kad jau esu durnelis. Na, ko gali paprašyti? Mažiau suvelto, skaidresnio garso, gal dar kažkokio balanso. Na, pažada, tačiau iš tikrųjų tai nei kiek nepataiso reiklų. Matyt čia yra mano bėda, kad negaliu konkrečiai kompetetingai pareikalauti ar pasiūlyti konkrečių techninių parametrų. Tačiau... buvo ir malonių išimčių :) Kartą Birštono festivalyje teko bendrauti su Valdu Karpuška. Ten buvo big-band'as. Rezultatu buvome patenkinti abu. Paspaudėm vienas kitam rankas, apsikeitėm "vizitkėmis".

Beje, artimiausiame projekte pasiūlysiu, kad naudotų elektroninį Drum Set'ą. Tik dar nežinau, kas bus pasamdytas juo groti. Gal ir su garsistu būtų verta iš anksto aptarti ką ir kaip?
In ear monitoriai orkestro atveju abejoju, ar labai padėtų. Dėl paprastos priežasties: muzikantai įpratę girdėti ir kontroliuoti savo intrumentą "gyva ausimi". Kai turi aiškų signalą ausyje, t.y. realiai nebegirdi savo gyvo garso, koks jis ten bebūtų, be specialių įgūdžių ir pripratimo tai labiau trukdytų, o ne padėtų. Kita vertus, vargu ar orkestrantams, išskyrus rhythm section, reikalingas monitoringas apskritai. Pakaktų ausinių dirigentui. Šiaip ar taip, galutiniam dinaminiam balansui atskirai paimtas instrumentas realiai neturi įtakos. Orkestrantui svarbiausia įprastas dinaminis balansas aplinkoje, kurioje jis sėdi. Tada jis gali orientuotis ir valdyti situaciją.
Re: Apie soundchek'ą
ivanivanov (IP Logged)
August 15, 2012 11:37PM

isivaizduoju: RimasG . sedi zmogus jaukiame kambaryje. pries akis 150cm istrizaines naujausias led supertelevizorius, labai kokybiskas audio aparatas, sukasi dvd su patinkanciu ir gerai skambanciu koncertu (nors dvd standarto garsas pakankamai slykstus).
naturalu, kad praklausius keleta kokybisku pasaulinio lygio kolektyvu koncertu norisi panasaus garso savo renginiuose. siulau patiems sau atsakyti i klausima:
kelintame tukstantuke lietuviski kolektyvai butu pasauliniame reitinge vertinant visus imanomus kolektyvo duomenis?
atsakius i si klausima nuosirdziai padarykime isvada - joks garsistas savo sugebejimais nepritemps kolektyvo skambejimo iki pasaulinio lygio (i kuri orientuojames kaifuodami prie televizoriaus). igarsinti ir irasuose labai gerai skamba nedaug net pasaulinio rango kolektyvu. kodel turetu skambeti lietuviski?
Re: Apie soundchek'ą
Hartke (IP Logged)
August 16, 2012 11:24AM

O kaip gerb. RimasG, vertintu garsa, per juros svente vykusio, kamerinio orkestro ir Kilciauskienes koncerto?
Ir gal teko lankytis koncertu saleje vykusiame naujametiniame koncerte? Irgi grojo jazzbandas ir KKO, ir irgi be bosines gitaros.
Re: Apie soundchek'ą
RimasG (IP Logged)
August 16, 2012 11:31AM

ivanivanov Wrote:
-------------------------------------------------------
> isivaizduoju: RimasG . sedi zmogus jaukiame
> kambaryje. pries akis 150cm istrizaines naujausias
> led supertelevizorius, labai kokybiskas audio
> aparatas, sukasi dvd su patinkanciu ir gerai
> skambanciu koncertu (nors dvd standarto garsas
> pakankamai slykstus).
> naturalu, kad praklausius keleta kokybisku
> pasaulinio lygio kolektyvu koncertu norisi
> panasaus garso savo renginiuose. siulau patiems
> sau atsakyti i klausima:
> kelintame tukstantuke lietuviski kolektyvai
> butu pasauliniame reitinge vertinant visus
> imanomus kolektyvo duomenis?
> atsakius i si klausima nuosirdziai padarykime
> isvada - joks garsistas savo sugebejimais
> nepritemps kolektyvo skambejimo iki pasaulinio
> lygio (i kuri orientuojames kaifuodami prie
> televizoriaus). igarsinti ir irasuose labai gerai
> skamba nedaug net pasaulinio rango kolektyvu.
> kodel turetu skambeti lietuviski?

Na, ironijos su kaupu :)
Tačiau mano rašliavų bendra idėja yra: ar galima ką nuveikti "ant Lietuvos", kai dabar madingais tapę "megaprojektai" su gyvu orkestru pataptų bent panašūs į sumanymą, o ne vien gitaristų ir mušikų fiesta bendrame akustiniame jovale su, neskaičiuojant apšvietimo, brangiai samdyta orkestro dekoracija. Svarbus ir pats įgarsintojų požiūris ir patyrimas. Ir iš vis smagu, kad dar atsiranda pamąstymų į tą pusę, minčių, kurias galima pritaikyti praktikoje.
Jei ką, seniai nebekaifuoju prie TV ar DVD, o tiesiog spoksau, klausau ir mėsinėju: kas, kaip, su kuo, iš ko padaryta ir kodėl. Neidealizuoju sterilaus garso ar kitokių pižoniškų dalykų. Kad visi įrašai yra postprodukcijos rezultatas - ežiukui aišku, tačiau dar yra ir tiesioginės transliacijos. Ir toje pačioje SIEMENS arenoje atvažiavę kolektyvai dažnai patys visai neblogai susitvarko su akustika. Jei apie "pasaulinį skambėjimo lygį"... Simfas yra visada simfas, o big-bandas juo buvo ir pasiliks. Jei eina kalba apie profesionalius kolektyvus, kur žmonės bent jau sugeba susiderinti, skiriasi tik charizma ir atlikimo temperatūra. Tačiau toje ironijoje matau vieną bėdą: nenuginčijamai autoritetingai konstatuojame, kad Lietuvoj orkestrai prasti, kompozitoriai ir aranžuotojai debilai, garsistų iš vis nėra ir basta. O mūsų apskritai didžiausia tragedija, kad gimėme po LT dangumi ir bandome čia kažką pakrapštyti, nesuvokdami, kad mūsų didžiausia ir jau nebepataisoma tragedija, kad esame tik būrai litovcai, o ne mažiausiai latviai ar kokie estai, jau nebekalbant apie kitus godotinus kraštus :) Kas čia? Tam tikros rūšies sadomazochizmas? Greičiau patogi poza. Konstatuoji sau ir ramu. Gi niekas negali paneigti :) Klasika.
Beje, jei ką, Lietuvos orkestrai tikrai nelaikomi autsaideriais bent jau Europoje.
Re: Apie soundchek'ą
RimasG (IP Logged)
August 16, 2012 11:42AM

Hartke Wrote:
-------------------------------------------------------
> O kaip gerb. RimasG, vertintu garsa, per juros
> svente vykusio, kamerinio orkestro ir
> Kilciauskienes koncerto?
> Ir gal teko lankytis koncertu saleje vykusiame
> naujametiniame koncerte? Irgi grojo jazzbandas ir
> KKO, ir irgi be bosines gitaros.

Minimo Jūros šventės koncerto, deja, nemačiau.
Nebuvau ir naujametiniame koncerte, tačiau jam aranžavau didelę programos dalį. Tuo metu buvau Kaune Žalgirio arenoje, kur koncertavo Bonnie Tyler ir Chris Norman su Kauno simfu. Ten taip pat buvo mano darbas:)
Naujametinis KKO ir Cappella'A koncertas buvo išspręstas natūraliai akustiškai su minimaliu kai kurių instrumentų stiprinimu. Tai visai kas kita, nei aptarinėjome aukščiau. Tikiuosi, kad turėjo skambėti visai mielai :)
Re: Apie soundchek'ą
Hartke (IP Logged)
August 16, 2012 01:05PM

Gerai, palikim naujametini koncerta ramybeje.
Per Juros svente, buvo kur kas labiau pagarsinta viskas, ir skambejo tas reikalas visai padoriai. Gal visai iseitu kazkas is koncertu sales garsisto?
Re: Apie soundchek'ą
ivanivanov (IP Logged)
August 16, 2012 01:22PM

Posted by: RimasG (IP Logged)
Date: August 16, 2012 11:31AM
Na, ironijos su kaupu...

galiu parasyti ta pati be ironijos:
pakankamai geri lietuviski (latviski,estiski...) orkestrai,kompozitoriai,aranzuotojai NIEKADA neskambes taip,kaip skamba uzduodantys madas anglakalbiu saliu geriausi atlikejai. kopijavimas-pamegdziojimas yra pasmerktas buti kopijavimu-pamegdziojimu.kad ir kaip kas gertu degtine-rusai visada pirmaus. riba tarp gero ir labai gero skambejimo yra kartais sunkiai apciuopiama,bet visada neiveikiama.net tarp amerikonisku zvaigzdziu kai kurios yra "super'esnes".
siuo metu lietuviski kolektyvai skamba kaip amerikoniski pries 20metu,bet tikrai zymiai geriau kaip lietuviski pries tuos pacius dvidesimt.visi juda i prieki,tik tarpusavio atstumas sunkiai mazeja.ne tik muzikoje.visose be isimciu srityse.
pritariu minciai,kad reikia dirbti ir siekti,bet nesuprantu komunistinio "pavysime ir pralenksime".
Re: Apie soundchek'ą
monicas (IP Logged)
August 18, 2012 09:53PM

Idomus straipsniukai i tema.

http://www.soundonsound.com/sos/sep09/articles/elbowabbeyroad.htm#Top
http://mixonline.com/live/tourprofiles/sting_royal_philharmonic_orchestra//index.html



Edited 2 time(s). Last edit at 08/18/2012 10:19PM by monicas.
Re: Apie soundchek'ą
ShadowLessss (IP Logged)
August 21, 2012 03:39PM

Monicas, pirmas straipsnis yra apie Irasus, kaip jai ir sakiau Irasai yra visiskai skirtinga stichija.

O apie stinga tai labai aiskus straipsniukas ir jo esme yra: "Page says he’s maxing out at about 78 inputs" :)

---------------------
http://www.mixing.lt
Re: Apie soundchek'ą
RimasG (IP Logged)
August 21, 2012 05:05PM

Dariau, jei galima, pora klausimų-hipotezių būtų į privatą.
Re: Apie soundchek'ą
monicas (IP Logged)
August 21, 2012 09:43PM

ShadowLessss Wrote:
-------------------------------------------------------
> Monicas, pirmas straipsnis yra apie Irasus, kaip
> jai ir sakiau Irasai yra visiskai skirtinga
> stichija.
>
> O apie stinga tai labai aiskus straipsniukas ir jo
> esme yra: "Page says he’s maxing out at about 78
> inputs" :)

Jo pirmajame buvo irashas, bet tuo pachiu ir koncertas 200 klausytoju, del ko buvo daromi tam tikri pakeitimai instrumentu ishdestume ir pan. kad pasiekti gera rezultata abiejuose galuose.
Straipsniuokuose gerai atsispindi inzinieriu poziuris ir susirupinimas ta problema ir aisku galima nuspeti tu projektu kaina kada kalbama apie naudota aparatura.



Edited 1 time(s). Last edit at 08/21/2012 09:54PM by monicas.
Sorry, only registered users may post in this forum.