midiaudio logo

Kelios tonacijos skirtingose eilutese

entonisq (IP Logged)
November 03, 2010 12:27AM

Sveiki, kreipiuosi turbut i jus ponas Rimai,
turiu problema: reikia orkestrineje partituroje parasyti skirtingas tonacijas atskiriems instrumentams (prieraktiniai zenklai).
Pvz. Timpanai C-dur, klarnetas in B turi buti Ges-dur tonacijoje (su 6 bemoliais), Obojus E-dur (su 4 diezais) ir t.t.
Ar tai imanoma padaryti su Finale.
Aciu uz atsakymus
Re: Kelios tonacijos skirtingose eilutese
RimasG (IP Logged)
November 03, 2010 09:20AM

Su Finale tai padaryti galima be didelių "būrimų".

[b][color=#FF0000]Staff Tool[/color][/b].

2x click ant reikiamos eilutės.
Lentelės apačioje kairėje sekcija [b]Independent Elements[/b]
Varnelė ant [color=#009900]Key Signature[/color].
Į eilutę įrašome bet kurią pasirinktą tonaciją.

Viskas būtų paprasta, tačiau, jei klarnetui in Bb reikia Ges-dur tonacijos, "in C" Tai bus jau Fes-dur :) Realiai tokios tonacijos kaip ir nėr. Grafiškai tai užrašyti - no problem: klarnetui tiesiog nuimam Bb transponą, o į penklinę be sąžinės graužimo įrašome Ges-dur su visais bemoliais, tačiau tada neturėsime teisingo playback'o.:)

Šiuo atveju playback'o problemą galima išspręsti taip pat.

[b][color=#FF0000]Expression Tool[/color][/b].
Pasidarome [b]Expression Designer[/b] kokį nors nežymų ženklą, pvz. mažą tašką, ten pat pasirenkame [color=#009900]Playback[/color].
Iš lentelės drop-down menu renkamės [color=#009900]Transposition[/color].
[b]Value[/b] įrašome 2 (reikšmė keičiasi, priklausomai nuo reikiamo intervalo. Vienas vienetas lygus pustoniui; jei reikia transponuoti žemyn, rašome neigiamą reikšmę, t.y. su minuso ženklu).
Tačiau tokiu atveju natomis viską reikės rašyti tik transpone, nes neliks pozicijos "in concert pich", t.y. "in C".

Lygiai taip pat ir su kitais transponuojančiais instrumentais.

Galimas teoriškai ir kiek sudėtingesnis kelias: palikti klarnetą in Bb transpone, o pačiam susikurti Fes-dur rakto ženklus su dubl-bemoliais, bo Finale by default su tokia tonacija nepažįstama :) .

Gal visumoje šiek tiek darbine prasme ir nepatogu, tačiau "chemija" lieka "chemija". Reik dėkoti tam, kuris sugalvojo tokią užrašymo abrakadabrą, kuri grafiškai iš esmės neturi jokios prasmės: muzika gi akustinis menas :) Paprastai kiek mandresnė muzika rašoma ne tonaliu principu, t.y. nefiksuojant tonacijų, o visus reikiamus alteracijos ženklus rašant tiesiog prie natų. Čia toks tikrai savotiškai įdomus atvejis. Kas autorius, jei ne paslaptis?

Girdėjau tokį seną kalambūrą apie rusų kompozitorių Aleksandrą Glazunovą: glazu - nov, uchu - star. T.y. akiai - šviežias, ausiai - senas.

Sėkmės!
Re: Kelios tonacijos skirtingose eilutese
entonisq (IP Logged)
November 03, 2010 10:02AM

Labai aciu uz issamu atsakyma.
O kompozitorius tai Ernesto Lecuona cia is miuziklo "Maria la O", jis gal ir gerai buvo parases, bet deja turiu tik labai baisu rankrasti kuriame ir pripainiota tonaciju.
Geros jums dienos
Antanas
Re: Kelios tonacijos skirtingose eilutese
RimasG (IP Logged)
November 03, 2010 11:49AM

Tai, ko gero, produktyviau bei parasčiau tiesiog perrašant redaguoti ir rašyti visiems suprantama kalba. Timpanams, kaip taisyklė, ženklų prie rakto nerašo. O jei tonacija E-dur, galima paimti ir klarnetą in A, tačiau, kaip ten bebuvę, Ges-dur ir F#-dur turi po vienodai ženklų :) . Gal čia įsitikinimas, kad iš bemolinių tonacijų pūtikams patogiau? Iš esmės gal ir taip, tačiau karinių orkestrų muzikantų, auklėtų pulke, gadynė baigėsi. Visi gamas groja :)
Tiesa, kad timpanams liktų "švari" tonacija, reikia Staf Tool Transposition sekcijoje tiesiog padėti varnelę ant Select> Chromatic. Tada neliks prieraktinių ženklų, o visos alteracijos atsidurs tiesiai prie natos. Tai labai patogu, kai labai dažnai keičiasi ir nenusistovi konkrečios tonacijos. Arba atonalioje muzikoje.
Re: Kelios tonacijos skirtingose eilutese
entonisq (IP Logged)
November 03, 2010 12:39PM

Dekoju,
butinai pasinaudosiu pasiulymu.
Sorry, only registered users may post in this forum.